به روزرسانی در تاریخ 1402.2.16

آموزش ساخت اتاق آکوستیک کم خرج

      ضرورت آکوستیک کردن اتاق ها تا حد ممکن، در زندگی شهری و با وجود آپارتمان های امروزی که دارای فضاهای کم و اکثرا دیوارهای مشترک و نازکی هستند بر همگان روشن است. چرا که فضای خانه جهت استراحت و کنار هم بودن با اعضای خانواده بعنوان یک مرکز آرامش بخش بعد از فعالیت روزانه تلقی می گردد. صداهای نابهنجار و مزاحمی که از کوچه، خیابان و یا محوطه یک مجتمع مسکونی از مجراهایی مانند پنجره ها، درها، و سایر کانال های دیگر وارد فضای خانه می شود و همچنین سر و صدای همسایگان که از دیوارهای مشترک به داخل محیط خانه شما نفوذ می کند بسیار آزار دهنده و بر هم زننده آرامش شماست.

مقاله-ساخت-اتاقک-کم-خرج

 

اهمیت آکوستیک کردن اتاق ها

     در آپارتمان هایی که حین ساختن بنا ، تدابیر لازم در خصوص عایق سازی صوتی اتاق ها اندیشیده شده و در عمل نیز پیاده سازی شده است دیگر چندان مشکلی ندارند. ولی در ساختمان هایی که فرایند عایق سازی صورت نگرفته می طلبد که شما خود دست بکار شوید.

عایق سازی اتاق خواب، دسشویی، اتاق کودک و … مواردی هستند که بایستی مورد توجه قرار گیرند.

همانگونه که در فوق ذکر گردید عایق سازی اتاق ها هم از نظر مصون ماندن افراد خانه از صداهای مزاحم بیرون و نیز جهت بهتر شدن روابط  و افزایش احترام متقابل میان اعضای خانواده ضروری است. بطور مثال اتاق خواب را در نظر بگیرید، انسان بعد از گذراندن چند ساعت کار و تلاش نیاز به استراحت و آرامش دارد. مکانی را که برای استراحت در نظر می گیرد، باید ویژگی های خاصی داشته باشد و برای هر سنی و هر شرایطی، آن مکان مناسب باشد. بی تردید اتاق خواب مناسب والدین تاثیر مستقیم و موثری بر روابط زناشویی همسران دارد و بنابراین بایستی از صداهای آلاینده و عوامل فیزیکی بر هم زننده حریم خصوصی مصون باشد.

ما درمجموعه صدابرداران انواع محصولات مناسب آکوستیک کردن کم خرج اتاق را در بخش فروشگاهی خود خدمت شما ارائه کرده ایم که با مراجعه به بخش فروشگاهی می توانید این محصولات را مشاهده کنید:

آکوستیک اتاق خواب

ساخت اتاق آکوستیک کم خرج

همه ی ما همیشه به دنبال ارزان ترین راه برای رسیدن به بهترین کیفیت صدا در محیط استودیو خود هستیم،لازم است بدانیم برای رسیدن به یک محیط آکوستیک اصولی در ابتدا باید یک ایزولاسیون مناسب و استاندارد داشته باشیم تا با استفاده از انتخاب متریال درست و اجرای استاندارد با توجه به شکست های اصولی در دیوارها و زاویه‌ها، منطبق با قواعد فیزیک و رفتار شناسی صوت، بتوانیم در نهایت یک محیط ایده‌آل و استاندارد آماده شده برای اجرا مرحله آکوستیک داشته باشیم.
تنها در این صورت است که هزینه آکوستیک به مراتب پایین آمده و نیازی به خرج های اضافه نیست که مجموعه صدابرداران با داشتن سالها تجربه و تخصص در این حوزه میتواند ریسک شما را در عملیات اجرایی به صفر برساند و با حداقل هزینه ها برای ساخت یک محیط استاندارد در کنار شما باشد.
برای استودیو های خانگی بهتر است از جاذب هایی استفاده شود که بغیر از داشتن ضریب جذب استاندارد بتواند از قابلیت شستشو، عدم آسیب رسانی به بدن انسان، وزن مناسب، رنگ بندی و سایر المان‌ها و استاندارد ها نیز بهره ببرد.

به طور کل در فرایند ساخت یک محیط آکوستیک استاندارد بهره بردن از کسانی که تجربه کافی و یا تخصص لازم در این حوزه را دارند برای رسیدن به محیط دلخواه خود با کمترین هزینه به شما پیشنهاد میکنیم چرا که در صورت نداشتن تجربه و تخصص لازم نه تنها به محیط دلخواه و استاندارد خود نمیرسید بلکه موجب اتلاف هزینه و مخارج بیهوده نیز برای خود می شوید.

کنترل میزان انعکاس صدا و مقدار خروج صدا در یک اتاق از مهمترین اهدافی است که باید به آن دست یافت.

این فرایند بحثی بنام ایزوله کردن را به میان می آورد که در آن باید از مجموعه مواد و تکنولوژی هایی در ساخت دیوارها ، سقف و کف استفاده کرد تا بتوان میزان انعکاس صدا را به میزان دلخواه تنظیم نمود و مانع از خروج صدا به بیرون و مانع ورود صداهای ناخواسته به داخل اتاق شد.

برای جلوگیری از خروج صدا از یک اتاق نه تنها باید مواردی که برای کنترل انعکاس مد نظر قرار دارد را رعایت کرد، بلکه باید دیوارها، درها، کف و سقف و … را ایزوله کرده و در مواردی که ممکن است آنها را دو جداره ساخت.

نکات زیر می تواند شما را برای ساخت یک اتاق آکوستیک کم خرج با ایزولاسیون خوب راهنمایی کند:

  • قبل از هر چیز منافذی را که ممکن است از آن صدا خارج یا وارد شود را پیدا کنید. محل هایی مانند فاصله بین قسمت پایین درب ها ، کانال های تهویه و … از این جمله هستند.
  • برای دیوارها (حتی سقف و کف) از عایق های صوتی یا در صورت نبود عایق های حرارتی پشم شیشه استفاده کنید. انجام این کار حداقل برای دیوار و سقف بسادگی توسط خود شما امکان پذیر است.
  • برای کاهش میزان انعکاس، سعی کنید کف اتاق از فرش، موکت یا هر نوع پوششی که پُرز دار باشد تهیه شود. این کار نه تنها باعث کم شدن انعکاس می شود بلکه پُرزها انرژی صوت را گرفته مانع از انتقال آن به طبقات پایین تر نیز می شوند.
  • صدای طبیعی هنگامی بوجود می آید که هیچ انعکاسی نباشد، بنابراین تا می توانید دیوارها، سقف و کف را با موادی که جاذب صوت هستند بپوشانید. اینکار بخصوص برای پنجره ها که امکان عایق بندی خوبی ندارند می تواند مفید باشد چرا که مانع از خروج صدا از طریق آنها می شود. پرده های ضخیم، پُرزدار و سنگین به راحتی علاوه بر اینکه تا حد زیادی مانع انعکاس صدا می شوند، انرژی صوت را نیز در خود جذب می کنند.
  • برای عایق شدن صوتی باید هم از موادی استفاده کرد که انرژی صوتی صداهای بیرون را کاهش ‌دهد و هم از جنس‌هایی بهره برد که جاذب صوت هستند. پشم سنگ، کنف، عایق‌های سربی، کاشی‌های سلولزی، پنل های آکوستیکی و اسفنج پلی‌استایرن از موادی هستند که هم جاذب صدا و هم کاهش‌دهنده انرژی صوتی است. این مواد برای استفاده در داخل دیوارها و کف استفاده می‌شوند اما ورقه‌هایی از برخی از آنها نیز در بازار وجود دارد که روی دیوارها نصب می‌شوند. برای مثال، کسانی که می‌خواهند در خانه تمرین موسیقی کنند، از این عایق‌ها روی دیوارهای اتاق خود استفاده می‌کنند.
  • پنجره‌های ساختمان در عایق بودن صوتی آنها بسیار تاثیر دارد. اگر پنجره‌ها دوجداره باشند، صداها بسیار کمتر از خیابان به خانه نفوذ می‌کنند، اما اگر حتی پنجره‌های دوجداره به صورت استاندارد نصب نشده باشند، ممکن است خاصیت عایق بودن خود را از دست بدهند. حتما از عایق بودن درست پنجره‌های خانه خود مطمئن شوید. درزگیری پنجره‌ها نیز در این زمینه بسیار مهم است.
  • استفاده از فضای سبز اطراف ساختمان یکی از راه‌هایی است که می‌تواند آلودگی‌های صوتی خانه‌ها را کاهش دهد. طراحی محوطه‌سازی مجتمع‌ها و ساختمان‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که از فضای سبز به عنوان مانعی در برابر صدا استفاده شود.
  • احداث دیوارهای صوتی در اطراف ساختمان‌هایی که کنار خیابان های شلوغ و بزرگراه‌ها قرار دارند نیز می‌تواند تا حدی ساختمان‌ها را از نظر صوتی عایق کند. اما استفاده از همه این موارد، ممکن است از عهده صاحب یک واحد آپارتمانی برنیاید. برای عایق کردن داخل آپارتمان‌‌ها که کم خرج باشد، چه کارهایی باید انجام داد؟
  • شاید تنها راهی که بتواند شما را از شنیدن سر و صدای همسایه‌یتان تا حدودی راحت کند، چیدمان مناسب اسباب و وسایل خانه و موقعیت کاربری‌های مختلف اتاق‌های منزلتان باشد. باید ابتدا با چند روز سکونت در واحد جدید، تلاش کنید جاهایی را که بیشترین صداهای همسایه‌ها را به داخل می‌آورد، شناسایی نمایید. سپس سعی کنید اتاقی را برای خواب در نظر بگیرید که کمترین آلودگی صوتی را دارد. اگر نمی‌توانید اتاقتان را تغییر دهید، تختخوابتان را کنار دیوارهایی که با همسایه‌ها مشترک است، نگذارید. با گذاشتن کمدها پشت دیوارهای مشترک، تلاش کنید موانعی برای صداهای مزاحم ایجاد کنید، اما باید بدانید با این کارها، نمی‌توانید صداهای مزاحم را حذف کنید؛ یا باید پول بیشتری خرج کنید و روی دیوارها عایق صوتی نصب کنید یا اینکه تحملتان را بالا ببرید.

جستجوی کاربران برای این مطلب:

4 دیدگاه برای “آموزش ساخت اتاق آکوستیک کم خرج”

  1. بَنده چِگونه میتوانم اَنباری خانه را بِه یِک اُتاق آکُستِک تَبدیل کُنَم؟مَمنون میشوَم راهنمایی نَمایید…

    • سلام روز شما بخیر فرم درخواست بازدید را در سایت تکمیل نمایید وبرای ما ارسال کنید تا همکاران ما با شما در ارتباط باشند.
      باتشکر از حسن انتخاب شما.

  2. سلام من در گیلاوند هستم ۴۰ کیلومتری تهران برای آکوستیک کردن یکی از درهای محل کارم به راهنمایی و کمک حتی همکاری نیاز دارم. کار ما تیاتره

    • سلام وقت شما بخیر
      با اینستاگرام مجموعه صدابرداران در ارتباط باشید و یا با اپراتور های ما به صورت تلفنی در ارتباط باشید.
      باتشکر از حسن انتخاب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه
صدابرداران مرجع تجهیزات آکوستیک