بازدید از کمپانی GENELEC

بخش سوم

     روز دوم را با گفتگو با دکتر نقیان درباره ی ایده ها،سیاست ها و روش های جنلک آغاز کردیم.جنلک بارها پیشنهاد شرکت های بزرگ برای پیوستن را نپذیرفته و همواره بر این نکته تاکید کرده که می خواهد سیاست هایش را خود تعیین کند و همراه شدن با شرکت های بزرگتر،امکان سیاست گذاری را از آنان می گیرد.جنلک بسیار به محیط زیست پایبند است و شرکت را مانند خانواده ای تصور می کند و میخواهد کیفیت خود را به هر بهایی حفظ کند؛نمی خواهد در هر حوزه ای داخل شود و به همین جهت بود که سیستم های صدارسانی کنسرتی را رها کرد.جنلک سخت تلاش کرده تا بهره وری را بسیار بالا ببرد و با وجود هزینه های سنگین تولید با کیفیت را بالا،توانسته در رقابت با تولید چینی،همچنان خود را به خوبی حفظ کند و دست بدامان شرق آسیا نشود.

photo_2017-05-30_16-28-45

     به ما گفتند که کارمندان جنلک چنان به کار خود متعهدند که اگر بلندگویی از بازار برگردد که با ایراد ناشی از تولید همراه باشد (تمامی بلندگوها،یک به یک توسط کارکنان کنترل می شوند و هرکس تولید خود را امضا می کند)سخت است به شخصی که بلندگو از زیر دستش خارج شده موضوع را اطلاع دهیم چون موجب افسردگی و شرمساری وی می گردد!

    سپس من از خط تولید کارخانه بازدید کردم،در اینجا اجازه ی گرفتن عکس نداشتم.هر مدلی در ایستگاه مشخصی تولید می شود.بلندگوهای کوچک و بلند گوهای بزرگ در کنار هم اما جدا از هم.بسیاری از قطعات در داخل کارخانه تولید می شوند از جمله عمده ی درایور ها.برخی از قطعات هم از تولیدکنندگانی خارج از کارخانه ولی در فاصله نزدیک تحویل گرفته می شوند.جنلک در طول زمان کوشیده تا عمده ی نیازش را در داخل کارخانه تامین کند و با وجود آنکه این سبب افزایش هزینه ها می گردد در عوض خیال جنلک را از کیفیت راحت می کند.در موارد خاصی مانند درایور ها،جنلک نیاز داشت تا سازندگان درایور،آنها را با استاندارد مورد نظر جنلک بسازند و نظارت بر جنلک بر این کار مزید بر علت می شد بدین سبب جنلک تصمیم گرفت تا درایور ها را نیز خودش بسازد که اکنون در بیشتر موارد بدین گونه است.من از جزییات ساخت و بخش های مختلف بلنگوها بازدید کردم و به خصوص،اجزای مدل 8351 و ووفرهای مسطح و بیضوی آن بسیار جالب بودند.

     در کارخانه،اتاق صامت بزرگ و مرتفعی (دو طبقه) برای کالیبره کردن بلندگوها وجود دارد که تک تک محصولات پس از تولید در این اتاق توسط پرسنل کاملا متخصص و با تجربه،تنظیم و بخش بخصوص محصولات جدیدتر هوشمند (SAM) که در آنها،پاسخ فرکانسی بلندگو توسط پردازش دیجیال،همراه می گردد.

     علاوه بر بلندگوهای حرفه ای،بلندگوهای خانگی نیز برای مصرف داخلی کشورهای اسکاندیناوی در کارخانه تولید می گردند.و نیز بلندگوهای ارزانتر سری M که از مواد فیبری طبیعی استفاده می کنند تا بازگشت آن به طبیعت آسانتر باشد.با ترکیب الیاف چوب با پلی پروپیلن که پلی مری ست که به طبیعت بازگشت پذیر است جنلک تلاش کرده،تا دین خود به حفظ محیط زیست را ادا کند.

     نهار را در نهار خوری کارخانه صرف کردیم که مشرف است به دریاچه ی زیبای پروسی و البته حیاط خلوت جنلک.

photo_2017-05-30_16-30-18

     سپس از موزه جنلک دیدن کردیم.در آنجا انواع مدل های تولید شده توسط جنلک در طی سالیان و همچنین مدل های اولیه و مورد مطالعه ای که هیچگاه روانه ی بازار نشده اند و به همراه بسیاری ابزارهایی که برای ساخت و آزمایش این محصولات استفاده شده بود قرار داشتند.در اینجا تجربیات هیجان انگیز این صنعت گران طی نزدیک به چهل سال را دیدم.

      مدل S30 که نخستین مدل جنلک بود و شرکت برای تامین سفارش رادیو و تلویزیون فنلاند،با آن آغاز کرد که در زمان خود دارای ویژگی های منحصر به فردی بود.اولین بلندگوی اکتیو دو راهه بود که از توییتر نواری استفاده می کرد و اکوآلایزرهایی برای کنترل پاسخ فرکانسی متناسب با رفتار اتاق و محل نصب داشت.تقویت کننده ی توییتر،بسیار سریع بود و تقویت کننده ی ووفر استفاده می کرد.این مدل چندبار تصحیح شد و مدل S30D تا ۲۰۰۶ تولید می شود.

      مدل کوچک 1019 که فقط در توان خروجی و پاسخ فرکانس های بم از مدل S30 ضعیف تر بود در ۱۹۸۰ به بازار آمد و تا ۱۹۹۴ که با 1030 جایگزین شد در خدمت باقی ماند.اکنون مدل 8030 دراین سایز انجام وظیفه می کند.

     مدل 1024 که به عنوان فول رنج با مشکل بدنه خاص طراحی شد تا پراش را کاهش دهد.برای جبران تاخیر آکوستیکی ووفر،آن را با پله ای در بدنه،جلوتر از تویتر نصب کردند.در این مدل بلندگوها کاملا در وسط تعبیه شدند تا تقارن استریو بهبود یابد.  در سال های ۸۵ و ۸۹ دو نسخه جدیدتر از این مدل ارایه شد تا سال ۹۲ که مدل 1038 جایگزین 1024 گردید.

     در اوایل دهه ۹۰ صدا و سیما ی ایتالیا RAI که از نخستین مشتریان جنلک در سال ۷۸ بود به جنلک اعلام کرد به بلندگویی بین مدل 1019 و S30 نیاز دارد.در نتیجه مدل ۱۰۳۱ تولید شد (با ووفر ۸ اینچی)که بسیاری از ویژگی های بلندگوهای بزرگ داشت:تقویت کننده ی قوی،موج برخاص جنلک برای کاهش پراش و دریچه های دوتایی بازتاب ــ بم.این مدل بسیار موفق بود و به مرجعی برای بلندگوهای استودیویی در این سایز تبدیل گردید.تا سال 2006 که توسط مدل 8050  جایگزین گردید یکی از محبوبترین مدل های جنلک بشمار می رفت و همچنین افتخار بهترین ابزار استودیویی دهه ی ۹۰ میلادی را از آن خود کرد.مدل کمی بزرگتر ۱۰ اینچی 1032 در سال ۹۲ ارایه شدکه هنوز هم در خط تولید قرار دارد.

     مدل 1022 که در سال ۸۵ عرضه شد تلاش جنلک برای بهبود ایده های موجود در 1024 بود.با استفاده از بدنه از جنس فایبر گلاس برای گرد کردن گوشه های جعبه و جداسازی دیواره ها از بدنه به کمک لرزه گیر و نیز شکل خاص برای کاهش پراش و افزایش جهتوری،مدل 1022 توانست استانداردهای باز تولید صدا را بهبود دهد.در سال ۹۲ مدل 1037 به بازار آمد و 1022 را در سال ۹۴ بازنشسته کرد.

                                                                                       ادامه دارد…

نوشته ای از : ارد انزابی پور

تایپ : رضا بختور

گرد آوری : مجموعه صدابرداران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه