mac-mini-setup-music-composer-desk
ابزار های مورد نیاز برای تنظیم مدرن

تنظیم (به انگلیسی: Arrangment به معنای آرایش/چینش) در موسیقی به مرحله بعد از آهنگ‌سازی گفته می‌شود که طی آن چیدمان سازها، جمله‌بندی اثر و لحن نت‌ها بر پایه قوانینکنترپوئن و هارمونی مشخص می‌شود.

تنظیم‌کننده که یک قطعه را برای سازهای مختلف می‌نویسد، باید با قابلیت‌های سازهای گوناگون به‌خوبی آشنا باشد. درواقع یک تنظیم کننده در موسیقی باکلام، لحن خواندن یک ترانه را که ملودی است، با استفاده از نت‌ها و ریتم‌های متناسب با آن ملودی ــ که ممکن است با سمپل یا سازهای زنده اجرا شوند ــ را به یک اثر موسیقایی کامل تبدیل می‌کند.

به زبان ساده میتوان گفت :

تنظیم کننده کسی است که ملودی را از آهنگساز میگیرد و بر اساس ملودی قسمت همراهی کننده آهنگ را میسازد

مشخص میکند هر سازی چه نتی باید بزند،ریتم ها،پاساژ ها،آکورد ها،آرپژ ها و غیره را همه و همه تنظیم کننده مشخص میکند و می نویسد

بر خلاف آهنگساز،تنظیم کننده باید علم زیادی داشته باشد و علاوه بر دانستن موسیقی و هارمونی و غیره باید بر تمام ساز ها آشنایی داشته باشد تا بتواند آهنگی را برای آن ساز بنویسد،تنظیم کننده،بیشتر از استعداد،نیازمند به علم بالایی هست.یا به زبان ساده ترتنظیم کننده ، کسی است که وظیفه رنگ آمیزی نتهای اصلی ملودی آهنگساز را بر عهده دارد.

او باید کاملا با علم موسیقی و تئوریات پیشرفته موسیقی آشنا باشد. به قابلیت اجرای انواع سازها و حس و روح صدای آنها آشنا باشد.

از علومی مثل کنتر پوان و هارمونی در موسیقی کاملا مطلع و داری مهارتهای عملی دربکار گیری آنها در آمیزش نتها باشد.در کل او کسی است که وظیفه نوشتن و آماده کردن تمام نتهای آهنگ برای هرکدام از سازها انتخابی(توسط خودش یا آهنگساز) و نیز حفظ هماهنگی تمام این نتها وحس و حال آهنگ و در کل ایجاد ترکیبی زیبا از نتها و صداها و تکنیکهای مختلف را بر عهده دارد

البته باید در نظر داشت که اوست که میتواند یک ملودی ساده را به زیباترین حالت به گوش ما برساند و یا یک ملودی زیبا را بسیار ساده و حتی تکراری نشان دهد.

گرداورنده :

گروه تحقیقاتی مجموعه صدابرداران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه
صدابرداران مرجع تجهیزات آکوستیک