اصلاح های میکس و مستر و معمولا در کنار هم برده می شوند و خیلی ها فکر می کنند این دو پروسه یکی بوده یا بسیار به هم مشابه هستند؛ در حالی که این دو پروسه، کاملا از یکدیگر جدا بوده و معمولا در کارهای حرفه ای، میکس را یک شخص و مستر را شخص دیگری انجام می دهد. بنابراین این موضوع نشان می دهد که این دو فرایند مجزا از هم بوده و هر کدام دارای اهمیت هستند.

فرق میکس و مسترینگ چیست؟

اگر بخواهیم به صورت خلاصه بگوییم که میکس و مسترینگ چه تفاوتی با هم دارند؟ پس از این که ارنج و چیدمان کارتان را به پایان رساندید، مرحله ی میکس شروع می شود. در این مرحله، سعی می کنیم که صداها را بالانس کرده و تعادل را بین صداها برقرار کنیم. همچنین تلاش می کنیم شفافیت را در صدا به دست آورده و جایابی هر کدام از اجزای اثر، مانند وکال، درام و … را به خوبی انجام دهیم. پس از پایان میکس، مرحله ی مستر آغاز می شود. مسترینگ بستگی به این دارد که هدف موسیقی چیست؟ اگر اثر برای کلاب و استادیوم های بزرگ ساخته شده باشد، متد مسترینگ با اثری که برای گوش دادن در خانه و آرامش ساخته شده بسیار متفاوت خواهد بود. در این مطلب، به توضیح بیشتر درباره ی مرحله ی میکس پرداخته و مرحله ی مستر را به مطالب آینده موکول می کنیم.

در مرحله ی میکس، چه مواردی مهم است؟

در مرحله ی میکس، به دنبال به دست آوردن شفافیت هستیم. شفافیت به این معنی است که اگر رنج فرکانس را به قسمت های مختلف (مانند low، مید، High) تقسیم کنیم، نباید المان ها در هر قسمت از بازه ی فرکانسی، با هم بجنگند. مثلا در قسمت مید، صدای خواننده و صدای گیتار و میدبیس، همگی برای به دست آوردن یک فرکانس با هم رقابت کنند. این موارد، باعث کثیفی و شلوغی میکس می شود. اما برای حل این مشکل چه باید کرد؟ ابزارهای متعددی در اختیارمان است که می توانیم این نبرد فرکانسی را به نفع خودمان به پایان برسانیم. این ابزارها به صورت خلاصه، ارنج و چیدمان خوب، اکولایزر کاهشی، پن کردن صدا و ولوم هاست.

تنظیم کننده ای که در حال میکس و مسترینگ قطعه ای زیبا است
تنظیم کننده ای که در حال میکس و مسترینگ قطعه ای زیبا است.

ارنج و چیدمان خوب در میکس

در یک چیدمان خوب، با فیدرها و اتومیشن ها بازی می کنیم و مثلا وقتی صدای وکال شروع می شود، صدای سازهای دیگر را کمی کاهش می دهیم تا فضا برای صدای وکال آزاد شود.

اکولایزر کاهشی

در این قسمت سعی می کنیم با استفاده از تکنیک کاهش فرکانس با اکولایزر، فضا را برای هر المان میکس باز کنیم. به عنوان مثال، گوش انسان صدای صامت ها و مصوت های وکال را بیشتر در رنج ۱k تا ۵k می تواند درک کند. بنابراین این ناحیه برای وکال باید آزاد باشد. درام های شما می توانند در قسمت low و high حضور داشته باشند. به عنوان مثال، می توان فرکانس های زیر ۲۰۰هرتز را برای وکال با استفاده از اکولایزر کات کرد زیرا در این قسمت کیک و بیس را داریم.

پن کردن صدا

یکی دیگر از روش های باز کردن فضا برای المان های مختلف در میکس، استفاده از پن کردن صدا به چپ و راست است.

تنظیم کننده ای که در حال میکس و مسترینگ قطعه ای زیبا است.
تنظیم کننده ای که در حال میکس و مسترینگ قطعه ای زیبا است.

نکته ی مهم در مرحله بعدی میکس

یکی از نکات مهمی که در میکس المان ها باید رعایت کرد، کار روی هر کدام از اجزا در بست میکس است. یعنی این که هر صدا را به صورت جدا اصلاح نکنید زیرا مهم این است که صدای آن المان در کنار همه ی المان ها خوب باشد.

کارشناسان مجموعه صدابرداران نیز قبل از شروع پروژه با گرفتن اطلاعاتی از درخواست دهنده که در وبسایت با فرم درخواست بازدید آمده است میخواهند که اطلاعات محیط خود را در آن فرم ثبت نموده و برای مجموعه ارسال نمایند.سپس بعد از بررسی های اولیه اقدام به اجرای پروژه بر اساس نیاز محیط می نمایند.
گردآوری مجموعه صدابرداران
تهیه و تدوین: محمد قاسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه