با سلام

از این پس تا 10 هفته وبسایت صدابرداران قصد دارد به معرفی سرگذشت، رزومه‏ ها، فعالیت ها، لیست تجهیزات و امکانات 10استودیو برتر دنیای صوت بپردازد، امید است که مجموع این مقالات قدمی تازه در جهت ارتقای صنعت صدای کشور داشته باشد.

معرفی استودیوهای برتر دنیا – قسمت اول

استودیو بلک برد / blackbirdstudio

1_StudioA520

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تمام استودیوهای برتر جهان را که بنگریم نام استودیو بلک برد در بین تمام آنها خودنمایی میکند. این استودیو که در کشور آمریکا در ایالت نشویل قرار دارد دارای 8 استودیو و مساحتی بیش از 4000 متر مربع است که بیش از 2000 متر مربع آن زیر بنای ساختمان استودیو و مابقی آن فضای سبز  می ‏باشد که تآکید بالای طراحان و معماران این استودیو به فضای سبز و القای محیط آرامش بخش برای هنرمندان را می‏رساند که در ادامه به شرح جزء به جزء این امکانات و تجهیزات می‏ پردازیم.

استودیو بلک برد در سال 2003 در محله مک براید «ایالت نشویل آمریکا» کارش را در اتاقک گاراژی آغاز کرد. از آن زمان تا کنون که به تازگی 2 سال است که فعالیت آنها از یک دهه گذشته ، این استودیو کار خود را به یکی از برجسته ترین مجموعه های ضبط صدا در دنیای صوت توسعه داد.

 

hands-banner-clouds

 

استودیو  بلک برد دارای یک مجموعه آموزشی نیز می‏ باشد که هنرجویانِ خود را بعد از گرفتن تست‏ های پیشرفته مهارتی، ارزیابی می‏ کنند و بعد از قبولی در این تست ها که بیشتر آنها عملی می‏ باشند، موفق می‏شوند که برای شروع دوره های آموزشی و گرفتن گواهینامه پایان دوره به آکادمی آن استودیو معرفی شوند.

کلاس های بلک آکادمی به مدت بیش از شش ماه و پنج روز درهفته و به صورت 5 – 6 ساعت در روز برگزار می‏ شود که نیمی از طریق  یادگیری کلاس های آموزشی و نیمی دیگر از طریق کار در استودیوهای ضبط می‏ باشد. این استودیو دارای عناوین و افتخارات زیادی در زمینه صنعت صدا و موسیقی می‏ باشد که یکی از مهمترین و معتبرترین آنها کسب جایگاه اول در مسابقات میکس و مسترینگ Nashville AES می‏ باشد که باعث تحولی عظیم در جایگاه این استودیو چه در ایالت نشویل و چه در کل آمریکا شد.

همان طور که در ابتدا گفته شد استودیو بلک برد دارای 8 استودیو می‏باشد که آنها را از A تا H طبقه بندی کرده است و این طبقه بندی از لحاظ تفاوت فضایی، سبک ها و نیازها می ‏باشد و نه طبقه بندی بر اساس ارزش و کیفیت چرا که در تمام هشت استودیو از مهمترین تجهیزات و امکانات استفاده شده وخروجی این مجموعه در هشت استودیو دارای یک استاندارد مشخص و با کیفیت است.

A:

A01 A02

این استودیو که خود به تنهایی یازده بخش متفاوت را در خود جای داده است، دارای مدرنترین تجهیزات صوتی، نرم افزاری و آکوستیکی متفاوت می ‏باشد که شامل اتاق های طراحی شده با ابعاد و اشکال گوناگون و طراحی های آکوستیکی متفاوت می‏باشد که عموم آنها به گونه ای طراحی شده که قابلیت تنظیم متفاوت و دلخواه مد نظر شما را داشته باشد.

در اتاق فرمان این استودیو که مجهز به یک میز کنسول Neve 8078 که دیگر نیاز به هیچ توضیح و تفسیر برای علاقه مندان ندارد و انواع تجهیزات حرفه ای که در آخر لیست کامل آن را شرح می‏ دهیم، وجود دارد که تمام آنها بهترین تجهیزات برای رفع نیاز کاربران و هنرمندان می باشد.

در این استودیو یک اتاق برای استراحت هر فرد، 3 سرویس بهداشتی و یک آشپزخانه و اتاق های بسیار دیگری برای آسایش و رفاه حال آن دسته از هنرمندان که مشغول ضبط آلبوم و یا تک آهنگ های خود در مجموعه بلک برد هستند، طراحی و تعبیه شده است.

معروف ترین اتاق استودیو A اتاق پیانو می‏ باشد که مورد استفاده اسطوره های زیادی از دهه های 80 و90 در سبک موسیقی کانتری بوده است.

B:

B02 B03

استودیو دوم استودیو B می‏ باشد که با دیوارهای قرمزی که حس هیجان را به مخاطب القاء می‏کند و پارکت های چوبی که خاصیت آکوستیکی بسیار خوبی برای فرکانس های پایین دارند، می‏تواند در نگاه اول خودش را با آن تجهیزات پیشرفته به چشم هر مخاطب حرفه ای و آماتوری بسپارد، این استودیو با داشتن یک میز کنسول 48 کانل کمپانی API مدل Legacy plus  و یک اتاق کوچک برای ضبط صداهای زنده و ساخت افکت های صوتی، دوبلاژ و هر رکوردی که به فضای زیادی نیاز نداشته باشد موقعیت و فضای بسیار خوبی را فراهم کرده است. ضمناً این استودیو هم مانند استودیو A شامل اتاق استراحت و سرویس بهداشتی برای هنرمندانی که از مدت زمان اقامت خود تا پایان پروژه را در استودیو می‏گذرانند فراهم آورده است.

C:

C01 C02

استودیو سوم استودیو C می‏باشد که شما نمی‏توانید ساختار آرامش بخش این استودیو را باور کنید. هماهنگی و هارمونی بی نظیر هنر و فعالیت در ساختار و دیزاین این اتاق با دیوارهای چوبی محیطی مناسب برای بهترین تنظیمات و دوبله را ارائه داده است. این استودیو دلیل داشتن دیفیوزرهای مناسب، جاذب های صوتی قوی و مدت زمان مناسب واخنش (Reverb) بیشتر برای میکسرهای چند کاناله (مولتی ترک) و مسترهای پایانی مورد استفاده قرار می‏گیرد. استاد صدا و مستر جورج منبرگ George Massenberg در مورد این استودیو می‏گوید، از این اتاق هیچ وقت ناامید نشدم و همیشه آن را به یاد خواهم داشت و به تازگی این استودیو با اضافه نمودن میز کنسول SSL مدل 9080 XL برای تعریف و تنظیم صداهای آنالوگ به فکر ارضاء تمام نیازهای هنرمندان و مشتریان خود بوده است و در نهایت اتاق های استراحت این استودیو، آراسته به رنگ سورمه ای مخملی می‏ باشد و می‏تواند تنها توصیفی از استانداردهای Mtvcribs و Worthy می باشد.

D:

D01 D02

استودیو D که چهارمین استودیو در مجموعه بلک برد است و یکی از بزرگترین استودیو های این مجموعه است که با جای دادن هفت استودیو در خود وبهره گیری و الهام از سبک های مختلف موسیقی محیط جانبی را برای جلسات  تمرین و ضبط های همزمان گروه های موسیقی فراهم آورده است.

فانوس های روشن قرمز و دیوارهای گردوئی تیره و سنگی و 9 پیانو موجود در این استودیو و همچنین میز کنسول API مدل Legacy Plus که بزرگترین میز کنسول ساخته شده این کمپانی می‏باشد که شامل 96 کانال ورودی می‏باشد که فضایی بسیار بی نظیر و حرفه ای را برای بزرگترین و محبوب ترین گروههای دنیا ارائه داده است.

در ضمن این استودیو شامل تالارهایی بزرگ برای شنیدن موسیقی زنده و کنسرت های خصوصی می‏باشد که با ظرفیت 192نفر و سیستم صدا رسانی با کیفیت عالی و با مسترهای استاندارد مجموعه بلک برد مکان بی نظیری را برای هنرمندانی که بعد از اتمام آلبوم های خود به دنبال اسپانسر هستند فراهم کرده تا هنرمندان با گرد آوری سرمایه گذاران و اجرای زنده صدا یا موزیک خود، با آن کیفیت قرار گرفتن در آن محیط از شانس بالایی برای پیدا کردن اسپانسر برخوردار هستند.

E:

E01

حال نوبت به معرفی استودیو پنجم و یا همان استودیو E می‏باشد که جایگاه اصلی برای رکوردهای خصوصی مجموعه بلک برد می‏باشد که با داشتن میز کنسول کمپانی API مدل 1608 با 32 ورودی و انواع دیگر از تجهیزاتی که در زیر به آنها اشاره می‏کنیم  محیطی راحت، آرام و ایده آلی را برای رکوردهای خصوصی و انجام پروژه های سفارشی که نیاز به حضور مشتری در استودیو را ندارد فراهم آورده است. قسمت های مختلف اتاق رکورد با تابلوهایی از جنس PRG پوشانده شده است. در این استودیو میکس کردن به دلیل وجود دیوارهایی با زمانبندی مناسب برای انعکاس صدا، کاری به نسبت راحت و آسان است.

F:

F01

یکی از خاص ترین استودیو‏های این مجموعه استودیو F می‏باشد که با استودیو‏های ایده‏ آل این استودیو و میکسینگ های فوق العاده، خروجی‏های بی‏ نظیری به شما ارائه می‏دهد که حتما باید آنها را بشنوید تا باور کنید. میز کنسول SSL مدل 9080xl سری K یکی از فوق العاده ترین تجهیزات این استودیو می‏باشد که افراد کمی تا به حال آن را از نزدیک دیده اند.

یکی از خصوصیات بی نظیر و جالب این استودیو وجود محیطی بالغ بر 2000 متر مربع فضای سبز در بالای این استودیو است تا هرگاه در میانه و انتهای ضبط احساس خستگی و پر شدن گوش کردید مدتی را دراین باغ زیبا فارغ از تمام صداها به استراحت بپردازید و هوایی تازه کنید.

G:

G01 G02

یکی از نکات مثبت در این مجموعه توجه لازم به بودجه مشتریان می‏باشد که با حداقل قیمت ها در حد خود می‏توانند از امکانات استاندارد مجموعه بلک برد استفاده کنند و استودیو شماره 7 و یا همان G نمونه بارز این ادعاست. این استودیو که در ساختمان کنار مجموعه بلک برد در خیابان Bransford در ایالت نشویل کشور آمریکاست با مساحت کوچک تر اما با تجهیزات کامل و حرفه‏ ای خود محیط بسیار خوبی را برای ضبط، دوبلاژ و میکس فراهم کرده است که با هر بودجه‏ ای که شما داشته باشید می‏تواند پاسخگوی نیاز شما باشد، چرا که اجاره این استودیو با حداقل قیمت و به صورت ساعتی، نصف روز و روزانه امکان پذیر است.

H:

H01 H02

هشتمین استودیو مجموعه بلک برد استودیو H می‏باشد که به تازگی به مجموعه بلک برد اضافه شده است که ترکیب بندی و رنگ این استودیو بسیار شبیه به استودیو شماره 4 و یا همان D می‏باشد. این استودیو بیشتر برای مراحل ابتدایی ساخت موزیک و اتودهای اولیه هنرمند استفاده می‏شود که استفاده از آن با پرداخت مبلغ کم و به صورت ساعتی، نصف روز و روزانه همانند استودیو شماره هفت و یا همان G امکان پذیر است. همچنین این استودیو شامل تجهیزات مختص به خود می‏باشد که در زیر به طور کامل به آنها می‎‏پردازیم.

همیشه در بزرگترین استودیوهای جهان مکانی برای استراحت ، آرامش و به دور از دنیای پر هیاهوی بیرون و بسیاری از صداهای اضافی تعبیه گردیده است، حال استودیو بلک برد با خلاقیت و پشتکار مدیران هوشمند خود از این غائله مستثنی نیست . این مجموعه با دارا بودن  تعداد اتاق هایی برای عوض کردن روحیه هنرمندان و جدا کردن آنها از محیط استودیو و ضبط با فراهم آوردن بازی های جالب و مورد علاقه افراد اعم از سالن بسکتبال در طبقه همکف ، 80 بازی به روز دنیا برای دستگاه Xbox360  و پلی استیشن 2 و حضور در مکان هایی اعم ازاتاق پرندگان، کافی شاپ و تالارهای غذاخوری گوی سبقت را از دیگر رقیبان خود در این عرصه ربوده استسرسبز01

سرسبز02

و در آخر این استودیو با داشتن 1400 میکروفن از انواع مارک‏ها و کاربردها مجموعه کلکسیون کاملی را در این زمینه نیز فراهم آورده است که در نوبه ی خود کم نظیر است.

mic2

منتظر قسمت های بعدی معرفی استودیوهای برتر دنیا از وب سایت صدابرداران باشید…

منبع: اختصاصی صدابرداران

تحقیق و ترجمه:  عاطفه رضایی

www.blackbirdstudio.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه
صدابرداران مرجع تجهیزات آکوستیک