جذب در آکوستیک چیست؟ آکوستیک چه کاربردی دارد ؟ و سوالاتی از این قبیل را در این مقاله بررسی می نماییم.

     در مورد تولیداتی که معمولا با نام یونیت جاذب، مشخص می شوند، ماده جاذب مثل جعبه کوچکی که روی دیوار نصب شده باشد نسبت به سطح دیواره برآمده است. سطح بیرون آمده از دیوار تماما با مواد جاذب پوشیده شده است  ولی جعبه به اندازه یک وجه خود، از سطح دیوار را اشغال می کند.

     بنابراین، در این حالت در هرفوت مربع دیوار جذب بیشتری نسبت به حالتی که سطح دیوار به طور عادی پوشیده شده باشد، خواهیم داشت. بنابراین سازندگان ضریب جذب این تولیدات را بیشتراز صد درصد ذکر می کنند. حال اگر این یونیتها متصل به هم نصب شوند به طوری که صدا با وجه های کناری برخورد نداشته باشد، ادعاهای سازندکان تحقق نخواهد یافت. برای اینکه یونیتهای جاذب مؤثر باشند باید با فاصله از یکدیگر قرار بگیرند. در غیر این صورت جذب در هر فوت مربع سطح دیوار به کمتر از صد در صد نزول می کند.

     ‏ضریب جذب همچنین تابعی از فرکانس امواج صداست. طول موجهای کوتاهتر (فرکانسهای بالا) نسبت به طول موجهای بزرگتر (فرکانسهای کمتر) خاصیت نفوذ بیشتری در دیوارها دارن و آسانتر به انرژی حرارتی تبدیل می شوند. شکل بالا این مفهوم را نمایش می دهد  همانطور که مشاهده می شود  در فرکانسهای بالاتر نسبت به فرکانسهای پایین عموما ضریب جذب بالاتری داریم.

     یکی ازخواص عمومی برای اینکه مواد جاذب موثر واقع شوند، داشتن سطح شفاف یا غیر حایل برای امواج صداست. همان طور که شیشه برای نورشفاف محسوب می شود، مواردی هم برای عبور صدا شفاف هستند. دیگر اینکه مواد جاذب صدا باید دارای مکانیزمی باشند که امواج ‏صوتی، هنگام عبور از آنها دراثراصطکاک به انرژی حرارتی تبدیل بشوند.

     ‏شفافیت برای صدا را می توان توسط سطح پر منفذ، یا مواد سخت سوراخ سوراخ شده ‏همراه با مواد متخلخل و یا به وسیله پوشاندن مواد متخلخل با یک پرده  خیلی سبک وزن، نازک ، انحنا پذیر و غیرقابل عبور برای هوا تامین کرد. همه اینها اثر جذب کنندگی مشابهی دارند؛ اختلاف در نوع محیطی است که در آن مورد استفاده قرار می گیرند. همه انواع ذکر شده که مجموعه ای ازجرمها

    به عنوان راکتانس اکوستیکی عمل می کنند و به هرحال همه آنها با افزایش فرکانس نسبت به حالت مطلوب طرح، شفافیت کمتری در مقابل صدا از خود نشان می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه
صدابرداران مرجع تجهیزات آکوستیک