MID یا MIDI مخفف Musical Instrumental Digital Interface به معنی (( رابط دیجیتالی سازهای موسیقی )) که از قالب های قدیمی ثبت صدا در رایانه است که با گذشت زمان کهنه نشده و کاربر خود را حفظ کرده است.

general-midi-logo

استاندارد آن باس BUS و پروتکل ویژه ای برای ارتباطات داخلی و کنترل ابزار موسیقی الکترونیکی میباشد و اولین بار در سال ۱۹۸۳ میلادی عرضه شد.
کاربرد اصلی قالب MIDI در موسیقی است و در واقع یک پرونده MIDI حاوی نت های موسیقی ، اطلاعات مربوط به مد ساز ، پرده ها ، وقفه ها و همه اطلاعات تخصصی موسیقی را به کامپیوتر انتقال میدهد، به همین دلیل با داشتن یک برنامه مناسب ، میتوانیم همه این اطلاعات را از فایل استخراج کنیم و پرونده مورد نظر را بر روی یک ساز الکترونیکی متصل به رایانه – مانند یک سینتی سایزر – به همان شکلی که سازنده فایل مد نظرش بوده است ، پخش کنیم.

gms3
در اکثر رایانه ها یک درگاه میدی به عنوان بخشی از درگاه های ورودی و خروجی کارت صدا موجود است که میتوانیم ابزارهای موسیقی را به آن متصل کرده و موسیقی نواخته شده را به صورت پرونده میدی ضبط کنیم ، همچنین میتوانیم نت ها را بنویسیم و ساز موسیقی آن را برای ما بنوازد .
فایل های MIDI حجم بسیار کمی را نیز اشغال میکنند و این نیز برای آنها یک مزیت به حساب می آید.
همان طور که از اسم آن استنباط میشود فرمتی است که توسط آن اطلاعات بین سازهای دیجیتالی تبادل میشود.
Musical Instrumental Digital Interface

MIDI بخشی مجزا در تکنولوژی دیجیتال موسیقی نیست بلکه قلب و هسته اصلی این تکنولوژی محسوب میشود و همزمان با توانایی کامپیوترها در متصل شدن به سازهای الکترونیک این فرمت نیزدر همه جا گسترش پیدا کرد.

Midi_ports_and_cable

منبع: مجله فرهنگ وهنر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه
صدابرداران مرجع تجهیزات آکوستیک