میکروفن

بخش نخست

برای طراحی صدای سه بعدی از دو روش میتوان بهره جست: یک روش این است که صداها را به وسیله نرم افزارهای خاص و به کمک یک طراح صوتی و ترکیب صدای دقیق ، فضاهای صوتی مورد نظر را بازسازی نمود. اما روش دوم این است که از طریق میکروفن گذاری های خاصی ، فضاهای صوتی موردنظر را در هنگام فیلم برداری ضبط نمود. هرکدام از دو روش مزیت ها و معایبی دارند که وارد این جزئیات نمیشویم. البته این دو روش می تواند نتیجه مطلوب تری را به دست بدهد.

چند روش استاندارد برای میکروفن گذاری در دنیا آزمایش و با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته اند که چند الگو از این روش ها را البته به صورت مختصر مورد بررسی قرار می دهیم.

میکروفن


میکروفن

1 درخت دکا : Decca Tree

این ترکیب از 5 میکروفن تشکیل شده است که در یک طرح T شکل در کنار هم قرار داده شده است . در نمونه اصلی این مدل از میکروفن Neumann M50 برای میکروفن های مرکزی ، چپ و راست( L C R ) استفاده شده است . همان طور که دیده می شود میکروفن مرکزی دارای فاصله یک تا یک و نیم متری از دو میکروفن چپ و راستی قرار دارد که خود آنها دو متر از هم فاصله دارند.

میکروفن M50  دارای الگوی دریافت کروی است البته برای فرکانس های بالای 2 ZKH

نیز این الگوی دریافت تقریبا ً حفظ شده است.

دو میکروفن هم به فاصله 2.5 متر از میکروفن چپ و راست قرار دارند که دارای الگوی دریافت Omni Directional  می باشند .

این ترکیب برای ضبط ارکستر کاربرد دارد و برای همین منظور نیز طراحی گردید.

در سال 1954 طرح اولیه این تکنیک توسط  Kenneth Wilkinson Roy Wallace Arthur Haddy در شرکت Decca Records  طراحی گردید و در سال 1955 توسعه داده شد .

میکروفن

2 – درخت فوکودا Fukada Tree   :

در سال 1992 آقای فوکودا این سبک چیدمان میکروفن را شبکه NHK ژاپن استفاده نمود . در این سبک از میکروفن های بیشتری استفاده شده است اما میکروفن برخلاف روش درخت دکا دارای جهتوری محدودتری هستند.

5 میکروفون RS ، LS ، R، C ، L دارای جهتوری کارادویید هستند اما دو میکروفن کناری و دورتر ، دارای جهتوری Omni Directional   می باشند. فاصله میکروفن ها در تصویر کاملا ً مشخص است و نشان دهنده فضایی است که می تواند تحت پوشش قرار دهد البته این فاصله ها منطبق بر رعایت فاصله بحرانی میکروفن ها می باشند.

در سپتامبر 2006 آقای فوکودا از ساختار بهینه شده روش خود برای ضبط صدا در Symphony Hall  در ازاکای ژاپن استفاده نمود.

در این روش از میکروفن همه سویه DPA 4006 یرای موقعیت های L ،  C  ، R   استفاده شده است اما برای RS ،  LS  جهتوری در فرکانس های بالا افزایش یافته است . که این مسئله بر اساس هماهنگ کننده فشار آکوستیکی انجام شده است.

3- روش پنج ضلعی  Polyhymnia penetagon :

این روش توسط ( Polyhymnia International (former Philips Classical   ارائه گردید. در این روش از 5 میکروفن Omni Directional استفاده شده است که در محیط یک دایره قرار گرفته اند. زوایای بین میکروفن ها منطبق بر چیدمان اسپیکرهای 5.1 می باشند که بر اساس استاندارد ITU- R BS775 محاسبه و طراحی شده اند.

منبع:

http://www.soundonsound.com/

برچسب‌ها:

2 دیدگاه برای “تکنیک های ویژه میکروفن گذاری”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه
صدابرداران مرجع تجهیزات آکوستیک