بازدید از کمپانی GENELEC

بخش پایانی

درسال ۸۲ ایده ی بلندگوی بسیار بزرگ استودیویی مطرح شد.با استفاده از چهار تقویت کننده ی ۲۵۰ وات،توان ۱۰۰۰ واتی برای دو ووفر مشابه ووفر مدل ۱۰۲۴ تامین گردید.آهنربای مید رنج آن تقویت شد و با تقسیم باند فرکانسی بین دو تویتر،در نهایت مدل ۱۰۲۵ ساخته شد.مدل کاملا بهبود یافته ۱۰۳۵ در سال ۸۹ مدل ۱۰۳۵ را کنار گذاشت.مدل ۱۰۳۵ با استفاده از تقویت کننده ی قدرت ۳۰۰۰ واتی  (به صورت رک های خارجی) و ووفرها و میدرنج جدید و پرقدرت ساخته شد تا بتواند صدایی را که در امر می شنود در اتاق فرمان و در فاصله چند متری بازتولید کند.حفاظت گرمایی و تشخیص خودکار ایراد های تقویت کننده نیز اضافه شدند.موجبر بزرگ برای توییتر و میدرنج هم طراحی گردید تا ۱۰۳۵ به عنوان یکی از برترین بلندگوهای بزرگ استودیویی معرفی گردد.سپس مدل ۱۰۳۹ در سال ۹۵ معرفی شد که کمی کوچکتر و ارزان تر از ۱۰۳۵ می باشد.مدل های ۱۰۳۴ و ۱۰۳۳ که کوچکتر بودند نیز ساخته شدند.در سال ۹۷ مدل بسیار بزرگ ۱۰۳۶ با پاسخ فرکانسی تا ۱۹ هرتز و دو ووفر ۱۸ اینچی به بزرگترین بلندگوی استودیویی بدل شد و در استودیوهای معروف جهان مانند فوکس قرن بیستم نصب گردید.اکنون مدل های پیشرفته ۱۲۳۶ و ۱۲۳۴ با تقویت کننده ی کلاس D و سیستم پردازش هوشمند (SAM) تولید می شوند.

4.1بازدید از کمپانی جنلیک

پس از موزه قرار بود با ایلپو مارتیکاینن (ilpo martikainen) بنیان گذار جنلک دیدار داشته باشیم اما به سبب بیماری ایشان،تماس صوتی وتصویری با وی برقرار شد.کارکنان جنلک برای آقای ایلپو مارتیکاینن احترام زیادی قائل هستند و من دلایل آن را در مکالمه ی تلفنی متوجه شدم.او مردی است با شخصیت و بزرگواری خاص که به کارش ایمان دارد و زندگی خود را وقف آن کرده است.مبانی اخلاق حرفه اعتقاد،تمرکز و ملایمت فراوانی نهفته بود.سه فرزند وی در جنلک مشغول به کارند (دخترش در کارخانه و دو پسرش در دفتر هلسینکی) و در جنلک گفته می شود که خود کارخانه فرزند چهارم ایلپو است!

دقیقا راس ساعت شانزده و سی دقیقه که قرارمان بود تماس برقرار شد.در واقع ما از چند دقیقه قبل در دفتر دکتر نقیان منتظر بودیم که در زمان مقرر آقای ایلپو تماس گرفتند.ابتدا من چند پرسش فنی را مطرح کردم که گرچه از دوستان دیگر در کارخانه پرسیده بودم اما پاسخ های ایلپو تصور به مراتب بهتری به من داد.یکی درباره تقویت کننده ی با امپدانس خروجی نفی در محصولات جنلک و دیگر اینکه چگونه ایده ی مدل ۸۳۵۱ بدست آمده و رفتار ووفرهای آن چگونه است.سپس مهندس جوادی از جزییات برنامه ریزی تاسیس جنلک پرسید و ایلپو نیز درباره نحوه سرمایه گذاری نخستین و آغاز بکار برایمان صحبت کرد.وقتی ایلپو صحبت می کرد من حس می کردم که از سرنوست  تک تک پیچ های موجود در کارخانه باخبر است!ّ (متاسفانه ایشان چندماه بعداز سفر ما،در سی ام ژانویه ۲۰۱۷ در گذشتند).

اکنون دیگر زمان بدرود فرا رسیده بود،در ساعت هفده سرویس تاکسی جنلک مارا به شهر مجاور کوپیو و فرودگاه آن رسانید تا با پرواز به هلسینکی برویم.در مقصد تاکسی جنلک دیگری بهمراه باران سیل آسا از نوع فنلاندی منتظر ما بودند.هتل محل اقامت ما در پایتخت که توسط جنلک تهیه شده بود در بهترین نقطه و با کیفیت عالی بود و دوروز دیگر مهمان فنلاند بودیم.

صبح روز پنجشنبه تاکسی جنلک مارا از هتل به دفتر جنلک در هلسینکی رسانید.دفتر جنلک در پایتخت،یک ساختمان زیبای چوبی یکصد و اندی ساله است که کمی بازسازی شده است.طبقه پایین محل استودیوی آرتیست جنلک است که هنرمندان فنلاندی از آنجا برای ضبط استفاده می کنند و برای حمایت از هنرمندان جوان بکار می رود.این تولیدات موسیقی در کانال جنلک در هلسینکی است که در زمینه ی بازار یابی و کنترل وضعیت فعالیت دارد.دو پسر ایلپو نیز در اینجا مشغولند.

روز جمعه به بازدید از یکی از استودیو مهم فنلاند دعوت شدیم.استودیوی سومن لینا در جزیره Suomenlinna  که در جنوب هلسینکی قرار دارد،واقع است.فنلاندی ها کشور خود را Suomi  می نامند و Suomenlinna به معنی دژ فنلاند است زیرا این جزیره از قدیم دارای استحکامی برای دفاع از هلسینکی بوده استواکنون این جزیره از قدیم دارای استحکامی دارای استحکاماتی برای دفاع از هلسینکی به شمار می رود و با قایق بین این دو مقصد تردد می نمایند.

بازدید از کمپانی جنلیک4.4

به اتفاق دوستانمان در دفتر جنلک به جزیره رفتیم و در استودیو منتظرمان بودند.این استودیو در ساختمانی قدیمی واقع است که در ابتدا سربازخانه ای بوده که حدود سال های ۱۸۷۰ میلادی ساخته شده است و اکنون شامل چهار استودیو در کنار هم می باشد.

استودیوی یک برای میکس و مسترینگ بکار می رود و سیستم سرراند جنلک (سیستم Atmos) با بلندگوهای ۱۲۳۸ در آن نصب شده و شامل تجهیزات و ابزارهای متنوعی می باشد.این استودیو برای ساخت برای ساخت و تولید موسیقی نیز بکار می رود.

استودیوی دوم دارای اتاق ضبط بزرگ و اصلی است و برای ضبط آکوستیک استفاده می شود.فضا و صدای آکوستیکی جالبی دارد و یک دامز،یک پیانوی دیواری و یک ارگ هموند نیز در آن موجود می باشند.مانیتورینگ توسط یک جفت جنلک ۸۳۵۱ انجام می گردد.دارای چهار اتاقک همراه،برای ضبط مجزای سازها نیز می باشد.سقف این استودیو دارای رفتار آکوستیکی خوش آوایی است.در این استودیوهم دستگاه ضبط دیجیتال مالتی تراک و هم ریل آنالوگ مالتی تراک برای ضبط موجودند.

استودیوی سوم،استودیوی کوچکی است که بیستر برای ویرایش بکار می رود اما به سبب وجود سینتسایزرهای ماجولار و نرم افزاری متنوع و وجود دو اتاق کوچک،برای آهنگ سازی،ضبط گیتار و خواننده و همچنین ضبط و ویرایش گفتار نیز کاملا مناسب است.در اینجا نیز یک جفت جنلک ۸۳۵۱ نصب شده اند.سینتی سایزر Doepfer A-100 و کنترلر Euphonix نیز در این استودیو موجودند.

استودیوی چهارم به دور یک میکسر قدیمی آنالوگ ساند کرافت TS24 و رکوردر ریل آنالوگ بنا شده است و پر از انواع سینتی سایزرهای آنالوگ عالی می باشد و عمدتا برای تولید موسیقی الکترونیک بکار می روند.همچنین دو اتاقک برای ضبط آکوستیک نیز در کنار آن قرار دارند.مانیتورینگ توسط یک جفت جنلک ۸۰۵۰ انجام می گردد.لیست مفصل سینتس سایزرهای این استودیو شامل موگ،رولند جونو،کرگ مونو پلی و ام اس ۲۰،یاماها دی ایکس۵،آرپ،اوبرهایم ماتریکس۶ و سکوئنشیال می شوند.

این آخرین مرحله ی بازدید ما از فنلاند بود.فردا روز عزیمت از فنلاند بود ما این کشور زیبا و مردمان آرام،با فرهنگ و سخت کوشش را ترک گفتیم.کشوری را که می گویند درآن درستکاری،عادیست و نه یک رفتار نادر!

                                                                                پایان

نوشته ای از : ارد انزابی پور

تایپ : رضا بختور

گردآوری : مجموعه صدابرداران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه