بخش دوم

     به طوری که در شماره قبل به اختصار مطرح شد،در مهرماه امسال،شرکت معتبر بلندگوسازی Genelec  فنلاند از ای نشریه دعوت به عمل آورد تا از کارخانه شان دیدار نماییم.فرهاد جوادی اقدم،صاحب امتیاز و مدیر مسوول مجله و من به عنوان ویراستار فنی نشریه،باز دیدی را طی چهار روز انجام دادیم که دو روز آن در مکان کارخانه و دو روز هم در شهر هلسینکی در اماکن دیگر مربوط به Genelec  گذشت.

     کارخانه در شهر کوچک ایسالمی (iisalmi) واقع در پانصد کیلومتری شمال هلیسنکی (پایتخت فنلاند) قرار دارد؛منطقه ای سردسیر با طبیعتی بسیار زیبا در کنار دریاچه پروسی (Porovesi).محوطه پشت کارخانه،مشرف است به دریاچه و فضای بسیار دلپذیری را خصوصا حین صرف غذا در سالن غذاخوری فراهم میکند و بسادگی می توان از سالن غذاخوری خارج شد و در محوطه که بیشتر شبیه جنگل است تا حیاط کارخانه،قدم زد.

      جنلک حاصل یک مطالعه علمی (Case Study) است.در سال 1976 صدا و سیمای فنلاند نیاز به بلندگوهای شنود (Monitoring) جدیدی پیدا کرد.یکی از متخصصین آکوستیک آنها از دو تن دوستان جوانش که تازه فارغ از تحصیل آکوستیک شده بودند خواست که در این زمینه مطالعه کنند.ایلپو مارتیکاینن (ilpo martikanen) و توپی پارتانن (topi partanen) کاملا با مسئله درگیر شدند و پس از دوسال،نخستین مدل به نام S30 آماده شده و کارخانه ی جنلک برای تولید آن برپا شد.شهر کوچک ایسالمی در منطقه ساوو (Savo) که زادگاه موسسین بود به این دلیل انتخاب شد که بیش از دیگر شهرهای منطقه،توسعه یافته بود.ابتدا کارخانه در میان شهر تاسیس شد.پس از صدا و سیمای فنلاند،جنلک سفارشی از ایتالیا دریافت کرد.سپس درگیر تولید بلندگوهای سیستم های صدارسانی کنسرت و تالارها شد و سالن های بسیاری را در فنلاند و اروپا از جمله مسکو و اپرای مادرید تجهیز نمود.

آکوستیک

     در سال 1989 جنلک سیستم های صدارسانی را رها کرد و صرفا روی ساخت بلندگوهای استودیویی متمرکز شد.تا این زمان اما در زمینه بلندگوهای استودیویی ناموفق نبود.در سال 1980 بیش از 1000عدد بلندگو تولید کرده بودند و در سال 1981سفارشی را به صدا و سیمای معتبر آلمان،شرکت ZDF تحویل داده بود.

       با بزرگ شدن شرکت،نیلز بجای بزرگتر احساس می شد.در 1983 مکان فعلی انتخاب گردید که جایی کاملا ساکت در کنار دریاچه بود.زمین به مدت 50سال از شورای شهر اجاره کردید و تعداد کارکنان به 17نفر رسید.از آن زمان تاکنون،مساحت کارخانه و نیروی انسانی آن چندین بار گسترش یافته است که جدیدترین آن در سال 2005بوده است.اکنون جنلک بیش از 80 درصد تولیدات خودرا به 60 کشور جهان صادر می کند و یکی از معتبرترین سازندگان بلندگوهای استودیویی می باشد.البته در زمینه تولید بلندگوهای مصارف خانگی هم در کشور های اسکاندیناوی فعالیت دارد.از سال 2011 دکتر سیامک نقیان مدیر عامل ایرانی جنلک می باشد که از چند سال قبل به این شرکت پیوسته بود.

      ما عصر روز دوشنبه پنجم مهرماه بعد از هلسینکی به شهر کوپیو و سپس سفر یک ساعته با اتومبیل،به شهر ایسالمی رسیده و به هتل محل اقامتمان هدایت شدیم.بامداد سه شنبه با ورود به کارخانه به گرمی استقبال شدیم و آقای دکتر نقیان ما را به دکترآکی ماکیویرتا (Aki Makivirta) که مدیر بخش پژوهش و گسترش (R&D) جلنک می باشد و به Mr.DSP ملقب است!سپرده.به همراه ایشان و همکارانشان چند ساعتی را به بررسی سیستم نرم افزارtm2   GLMگذراندیم.البته من دکتر ماکیویرتا را چند سال پیش در تهران ملاقات کرده بودم و با ایمیل با ایشان در تماس بودم.

     بلندگوهای پیشرفته تر جنلک تحت خانواده ی SAM(Smart Active Monitoring) قرار دارند که از نرم افزار خود تنظیم GLM tm2  بهره میبرند.این نرم افزار میتواند از یک تا سی بلندگوی نصب شده در یک اتاق را همزمان پوشش دهد و با بخش یک سویپ صوتی به ازای هر بلندگو،تمام سیستم را با دقت بسیار خوبی کالیبره کند.گرچه این روش توسط تولید کنندگان دیگر نیز آزمده شده،در تمامی مواردی که شخصا برخورد کردم این تصحیح عموما با مصالحه در کیفیت صوتی نیز همراه بوده است.اما در مورد GLM tm2 جنلک به هنگام آزمایش شنیداری در محل کارخانه،من متوجه افت کیفیت و یا مصالحه ی صوتی نشدم.گرچه باید برای اظهار نظر دقیق،این سیستم را همانطوری که خود دکتر ماکیویرتا خاطر نشان کرد در محیط آشنای استودیوی خودم بیازمایم.این نخستین بار بود که تصور کردم می توانم به یک سیستم تصحیح اکوستیکی نرم افزاری اعتماد کنم.

     نرم افزار GLM tm2 بسته به نوع بلندگو می تواند تا 20عدد فیلتر IIR را برای تصحیح تخصیص دهد.این نرم افزار شامل میکروفن اندازه گیری خاص و رابط ویژه ای است که با پخش یک سویپ برای هر بلندگو،رفتار اتاق را به نرم افزار منتقل می نماید تا عمل تصحیح پاسخ فرکانسی انجام پذیرد.ما چند ساعت را به بررسی رفتار شنود این سیستم روی بلندگو های 8351،8250 و 8260 گذراندیم و دکتر ماکیویرتا،جزییات پردازشی لین سیستم را برای ما تشریح کرد.

    سپس به سالن نمایش شرکت رفتیم که در  آن برخی از بلندگوهای اخص جنلک مانند 1238،8260،8351،8240 و همچنین مدل عظیم 1236 که بالا ترین و بزرگترین مدل جنلک است در یک سیستم موازی نصب شده اند و توسط یک کنترل لمسی می توان براحتی بین این بلندگوها سوئیچ کرده و صدایشان را با هم مقایسه نمود.اگرچه تمامی این بلندگوها صدای یک خانواده را می دادند دو بلندگوی هم محور جدید 8351 و 8360  کاملا شاخص بودند.اما 1236 واقعا چیز دیگری بود و صدای بسیار بزرگ و فراگیری تولید می کرد.

       عصر آن روز نیز در اتاق کنترل جنلک برای شنود رفتار ویژه بلندگوی جدید 8351 گذشت که از یک چیدمان کاملا خاص و جدید بهره می گیرد.8351 بلندگویی سه راهه(Three_Way)است که نه تنها توییتر و میدرنج آن هم محور هستند بلکه ووفر آن هم از دو ووفر بیضوی و در پشت صفحه روبرویی بلندگو تشکیل شده است که سبب میشود تا جهتوری حتی در فرکانس های بم نیز به سمت جلو باشد.امیدوارم فرصتی فراهم شود تا به بررسی دقیق این بلندگوی خاص در این نشریه بپردازم اما اکنون همین قدر می توانم بگویم که صدای بسیار دلپذیر و دقیقی دارد.در این استودیو علاوه بر 8351،هم ساب ووفر و همچنین بلندگوهای 1238CF نصب شده بودند و می شد به مقایسه صدای آن ها و افزودن ساب ووفر پرداخت.

نوشته ای از:ارد انزابی پور

تایپ:رضا بختور

گرد آوری:صدابرداران

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه