بروزرسانی در تاریخ 1402/05/17
Bass Trap
مقدمه :
دونوع آکوستیک استودیو وجود دارد:
Sound Isolation : به منظور جلوگیری از ورود و خروج صدا از اتاق به محیط بیرون ویا بر عکس می باشد .
Acoustic treatment within Room: برای کاهش اثرات بازگشت صدا در اتاق انجام میشود و مربوط به آکوستیک کردن در داخل اتاق می باشد .
زمانیکه فرکانسهای پایین در آکوستیک استودیو به حرکت در می آیند پدیده ای ایجاد می شود به نام Standing Waves (موجهای پایدار) در آکوستیک استودیو نقاطی هستند که در زمان بازگشت صدا از دیوار و برخوردش با صدایی که به طور مستقیم از اسپیکر خارج میشود به وجود می آیند.در برخی فرکانس ها این بازگشت صدای اصلی را در آن نقطه از اتاق تقویت می کند و در برخی فرکانس ها این بازگشت صدای اصلی را از بین برده و یا کاهش می دهد (با ایجاد دیوارهای غیر موازی وسقف شیبدار میتوان امواج پایدار در تجهیزات آکوستیک را کاهش داد)
به همین دلیل تفاوت صدایی با صدای اصلی ایجاد می شود که ممکن است باعث تنظیمات اشتباه بشود .به همین دلیل استفاده از Bass Trap امری حیاتیست.
Bass Traps
Bass Trap ها جاذبهای انرژی آکوستیکی هستند که به منظور کاهش انرژی صداهای فرکانس پایین بکار می روند تا با کاهش بازگشت صداهایی با فرکانس پایین ، واکنش یکنواخت تری (Falt) در اتاق به دست بیاید .
Bass Trap ها اغلب در استودیوهای ضبط ، اتاق های مسترینگ، تئاتر های خانگی و سایر اتاق های حیاتی که نیاز به محیط شنوایی دقیق دارند بکار میروند.Bass Trap ها مانند همه وسایل جاذب آکوستیکی در اثر اصطکاک٬ انرژی صوتی را به گرما تبدیل میکنند.
مراحل ایجاد و راهاندازی استودیوی آکوستیک
ایجاد و راهاندازی یک استودیوی آکوستیک ممکن است به دلیل پیچیدگی تجهیزات و فنآوریهای مورد نیاز، چالشهای خاصی داشته باشد. در زیر به مراحل اصلی برای ایجاد و راهاندازی یک استودیوی آکوستیک اشاره میکنم:
برنامهریزی و تحقیقات اولیه:
تعیین اهداف و نوع استودیوی مورد نظر (ضبط موسیقی، پادکست، صدابرداری و غیره).
تحقیق در مورد تجهیزات ضروری، نرمافزارها، فناوریهای آکوستیک و تجهیزات مورد نیاز.
انتخاب مکان و طراحی آکوستیک:
انتخاب مکان مناسب بر اساس نیازها و بودجه.
طراحی و بهینهسازی فضای آکوستیک با توجه به اهداف استودیو.
تجهیزات و فناوری:
تهیه تجهیزات ضروری مانند میکروفونها، پریآمپها، میکسرها، انفجارهها و دستگاههای ضبط.
نصب و پیکربندی نرمافزارهای صدابرداری و میکساژ.
عایقکاری و نصب تجهیزات:
انجام عملیات عایقکاری با استفاده از مواد صوتیکاهنده و جذبکننده صدا در دیوارها، سقف و کف استودیو.
نصب و تنظیم تجهیزات بهطور دقیق.
تست و تنظیم آکوستیک:
انجام تستهای آکوستیکی با استفاده از تجهیزات و نرمافزارهای مخصوص برای بهبود کیفیت صدا.
تنظیمات آکوستیکی جهت حذف انعکاسها و تضخیم صدا بهطور مطلوب.
طراحی و تزئین داخلی:
طراحی داخلی استودیو با توجه به استانداردهای آکوستیک و ذوق طراحی.
نصب دکوراسیون، نورپردازی و ملزومات دیگر.
مدیریت و بهرهبرداری:
مدیریت تجهیزات، نگهداری و تعمیرات دورهای.
ارتقاء و بهروزرسانی تجهیزات و فناوریهای آکوستیک بهمنظور حفظ کیفیت کار.
همچنین، تجربه کسانی که قبلاً استودیوی آکوستیک را راهاندازی کردهاند و مشاوره از تخصصیهای آکوستیک نیز میتواند در این مسیر به شما کمک کند.
توضیحات کلی
انواع Bass Trap
بطور معمول دو نوع Bass Trap در آکوستیک استودیو وجود دارد:
جاذب های Resonance و جاذب های منفذ دار .
با توجه به طبیعت جاذب های Resonance عمل محدود کردن و جذب تنها محدوده ای از فرکانس های صدا و جاذب های منفذ دار پهنای باند بیشتری دارند و کلیه صداها را در بازه شنوایی ازLow Mid Hi ، جذب میکنند(جذب HF را میتوان با پیچیدن پشم شیشه در پوشش پلاستیکی کاهش داد).
اگرچه هر دو مدل میتوانند به گونه ای تغییر داده شوند که بازه بیشتر یا محدودتری را جذب کنند
هر دو مدل موثر هستند ، هرچند جاذب های منفذ دار مزیت های کاربردی خاصی دارند .زیرا جاذب های منفذ دار تنظیمات خاصی جهت هماهنگی با کار مورد نظر لازم ندارند، کوچکتر بوده و راحت تر از انواع دیگر ساخته میشوند .به همین دلیل اکثر Bass Trap ها ی ساخته شده تجاری از نوع جاذب های منفذ دار هستند.
از جمله Bass Trap های رزونانسی در آکوستیک استودیو می توان به جاذب های رزونانسی Helmholtz* دووسایلی اشاره کرد که بر پایه حرکت دیافراگمی یا پرده ای عمل میکنند و می توانند آزادانه در اثر حرکت هوا در هنگام ایجاد صدا به لرزش در آیند .Bass Trap های رزونانسی صدا را دراثر لرزش اجزایشان جذب می کنند .این اجزا در درون Bass Trap به صورت های مختلفی وجود دارند. از جمله حبس کردن حجم هوا در داخلBass Trap ویا یک صفحه باریک چوبی که فقط از لبه ها آویزان شده باشد(جاذب های صفحه ای که نوع از جاذب های دیافراگمی هستند)
جاذب های رزونانسی از هر وسیله ای که قادر به ایجاد یک دیواره محکم توخالی باشد قابل ساخت است،برای مثال یک بطری شیشه ای و یا پرده محکمی که در اثر صدا به لرزش در آید.
جاذب های منفذ دار معمولا ً از فایبر گلس ، پشم شیشه و یا فوم های Open Cell (سلول های هوا با هم در ارتباط هستند)ساخته می شوند و به خاطر وجود شکاف هاو سوراخ های ریز در بینشان به عنوان بسته های کوچکی از هوا عمل می کنند که در هنگام ایجاد فشار هوا در اثر صدا به لرزش در می آیند.
روش های طراحی Bass Trapp ها در آکوستیک استودیو
Bass Trap های رزونانسی :
برای ساختن Bass Trap های رزونانسی ما نیاز به دانشی در زمینه کاهش فرکانس رزونانس داریم. این امر از طریق محاسبه رزونانس (پاسخ رزونانس اتاق )و یا اندازه گیری ابعاد اتاق امکان پذیر است.
یک صفحه رزونانسی ساده را می توان از دیوار آویزان کرد ،بدینوسیله که یک قاب چوبی ساخته ،حدود یه متر پشم شیشه به داخل آن اضافه کنیم و یک روکش از تخت سه لایی بر رویی آن که فقط به لبه ها وصل باشد. بین صفحه وعایق فاصله بگذارید تا صفحه بتواند آزادانه حرکت کند. حرکت صفحه با کاهش نقاط تماس بین صفحه و قاب ممکن میشود.
سایرBass Trap های رزونانسی گونه های HelmholtZ Resonator هستند، که شکل جعبه یا استوانه ای که از یک سمت سوراخ دارند.Bass Trap های رزونانسی فرکانسی های قابل بازگشت صدا را جذب میکنند.
محل قرار دادن Bass Trap در آکوستیک استودیو
از آنجایی که نقاط Min و Max فشار فرکانس پایین در گوشه های اتاق است . این مکان برای گذاشتن Bass Trap ها بیشترین تاثیر را دارند.
HelmholtZ Resonance * :وسیله ای که Hermanvon HelmholtZ به منظور شناسایی فرکانس های مختلف و زیر و بمی صدا در موسیقی و سایر صداهای پیچیده بکار برد.
HelmholtZ Resonance پدیده رزونانس هوا در حفره می باشد .همانند زمانیکه در یک بطری خالی فوت می کنیم ، زمانیکه هوا با فشار وارد یک حفره می شود ، فشار درون حفره افزایش پیدا می کند .وقتی این فشار خارجی برداشته می شود هوای با فشار بالا از داخل حفره خارج می گردد و در نتیجه حفره با فشار کمتری از فشار بیرون مواجه می شود که سبب بازگشت هوا به درون آن می شود .این عمل چند بار تکرار شده در هر بار تفاوت فشار داخل و خارج کاهش می یابد تا زمانیکه فشار مجددا برابر گردد.
با توجه به آکوستیک استودیو هوایی که در مدخل یا دهانه حفره قرار دارد جرم دارد و از آنجایی که در حرکت است شتاب حرکتی میگیرد.ضخامت مدخل با جرم هوا و ظرفیت حفره در ارتباط است. مدخلی که برای حفره کوچک باشد جریان هوا را مسدود می کند.مدخل بلندتر جرم هوای بیشتری را شامل میشود که اگر نسبت به ظرفیت حفره بیش از حد بزرگ باشد شتاب حرکت هوا را کاهش می دهد.
Hermann von Helmholtz
گرد آوری : مجموعه صدابرداران
- صدابرداران
- ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
- 1101 بازدید