یکی از مشکلات اصلی در فضاها و محیط های آکوستیکی، وجود فرکانس های پایین (Low Frequency) در محیط می باشد.

     فرکانس یا بسامد، همه جا وجود دارد ... از جمله صدای خود ما. وقتی که ما در حال صحبت کردن هستیم، صدای ما مجموعه موج های فرکانسی را بوجود می آورد و به سمت گوش دیگران می رساند.

     فرکانس به عبارت ساده تر ، یک موج به شکل و شمایل و حالت سینوسی است. وقتی که در مکان بسته خالی از اسباب و وسایل؛ صدایی تولید می کنید ، بصورت انعکاس چند بار تکرار می شود… موج سینوسی و یا فرکانس نیز همانند انعکاس ، تکرار می گردد.

بیس-ترپ-در-عایق-کاری

     طول هر انعکاس یا موج یا فرکانس که در ۱ ثانیه اجرا شود را با واحد هرتز(HZ) نمایش می دهند.

     اما فرکانس در ثانیه فقط یک بار (یا یک طول موج) تکرار نمی شود، بلکه بسیار فراتر از اینهاست. محدوده فرکانس ها از فرکانس‌های « فوق‌العاده پایین » تا فرکانس‌های « فوق ‌العاده به شدت بالا » را شامل می گردند و در این بین محدوده فرکانس های کوتاه از 30 الی 300 کیلوهرتز است.

     کارایی اصلی بیس ترپ ها ؛ کاهش فرکانس های پایین و  هوم در محیط می باشد.  اینگونه پنل ها به اشکال و مدل های مختلف ساخته می شوند ولی اصلی ترین آنها بیس ترپ های کنج ساده و طرحدار است. که هر کدام از این بیس ترپ ها ویژگی ها و کارایی خاص خود را دارد.

وظیفه و نقش بیس ترپ در عایق کردن اتاق

     چگالی انرژی صوتی در گوشه‌های اتاق همواره مشکلاتی را برای وضوح صدا ایجاد می‌کند و باعث تداخل های ناخواسته در تکرار صدا و ایجاد امواج متداخل مزاحم در حوزه شنوایی می‌گردد. استفاده از فوم آکوستیک حجمی (بیس ترپ) در گوشه‌ها به ابعاد و شکل طراحی شده ی علمی می‌تواند تا حد زیادی از تشدید صداهای مزاحم می کاهد.

انواع بیس ترپ (Bass Traps)

  • بیس ترپ کنج

     معمولا بیس ترپ های کنج به روش های مختلف در گوشه های اتاق نصب می گردد. در ساده ترین حالت در بالاترین قسمت هر گوشه نصب می شوند ( معمولا 4 عدد در یک اتاق مربع یا مستطیل ). البته در برخی از موارد سرتاسر کنج ها پوشش داده می شود و گاهی نیز در بالاترین و پایین ترین قسمت کنج ها نصب می شوند (8 عدد در یک اتاق مربع یا مستطیل ).

     بیس ترپ های کنج از فوم پلی یورتان سلول باز دانسیته بالا ( ویژه آکوستیک ) ساخته می شوند.

     به منظور کاهش فرکانس های پایین (Low) از  مکان های قابل استفاده اینگونه بیس ترپ می توان به : اتاق کنفرانس ، سالن های سخنرانی ، استودیوها ، اتاق های ضبط و پخش ، استودیوهای دوبلاژ اشاره نمود.

  • بیس ترپ طرح دار

     به منظور بستن گوشه های استودیو و کاهش هوم و فرکانس های پایین قابل استفاده می باشد. به علت ساختار خود ( ابر پلی یورتان سلول باز ) و نحوه برش دهی می تواند نقش مهمی در بهبود صدا در محیط  و حذف فرکانس های پایین داشته باشد و علاوه بر این می تواند موجب زیبایی هر چه بیشتر اتاق استودیو گردد.

     استفاده از فوم های آکوستیک  ( نظیر فوم شانه تخم مرغی و فوم آکوستیک هرمی ) در اتاق ها یا استودیوها اگرچه موجب کاهش فرکانس های High می گردد ولی اينگونه پنل های آکوستیک تاثیری بر روی فرکانس های low  ندارند. در نتیجه برای کنترل چنین فرکانس هایی در فضای استودیو نیاز به بیس ترپ می باشد. بیس ترپ طرح دار کنج یک تجیزات اکوستیکی مناسب برای کاهش فرکانس های low در محیط و کاهش هوم می باشد.  این نوع فوم به شکلی طراحی گردیده است که به راحتی در گوشه های اتاق قابل نصب است.

موارد کاربرد بیس ترپ (Bass Traps)

     سالن های عمومی ، سالن های نمایش ، اتاق تمرین ، استودیو های ضبط و پخش خانگی ، سالن های نماش و تئاتر ، ایستگاه های تلویزیونی ،  سالن کنفرانس ، اتاق دوبله و موارد مشابه دیگر از موارد کاربرد بیس ترپ ها هستند.

     موضوع آکوستیک و نفص های محیطی در خصوص شنوایی و دلایل مشکلات صوتی محیط آکوستیک مساله ای نیست که بتوان بدون حضور و شنیدن در خود محیط نظری قطعی و راهگشا داد. اما وجود بیس ترپ (bass traps)  یکی از ملزومات آکوستیک ایده ال بوده و تاثیرش بیشتر از آن مقداری است که فرد هزینه می کند ؛ پس قطعا به دلایل زیادی ارزش خرید را دارد.

خرید از فروشگاه صدابرداران

     همانگونه که به تفصیل بیان گردید یکی از مشکلاتی که در بسیاری از فضاهای آکوستیک شده وجود دارد ، افزایش میزان هوم در محیط است. بیس ترپ‌ها پنل‌هایی هستند که به عنوان تله برای بیس عمل می‌کنند. این پنل‌ها روی فرکانس‌های پایین  اثر گذار هستند و به منظور کاهش میزان هوم در محیط کاربرد دارند.

     بیس ترپ‌ ها اشکال مختلفی دارند ولی رایج‌ترین آنها شامل بیس ترپ‌های کنج است که در چهار گوشه اتاق نصب می‌شوند. معمولا بیس ترپ‌های کنج به دو صورت طرحدار و ساده تولید می‌شوند. در صورتیکه که شما نیاز به استفاده از این تجهیزات اکوستیکی دارید می توانید انواع مختلف بیس ترپ را بصورت آنلاین از فروشگاه اینترنتی صدابرداران سفارش داده و خرید نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه
صدابرداران مرجع تجهیزات آکوستیک