آموزش آکوستیک کردن دیوار – ساده ترین روش عایق صدا با فوم هرمی

مقاله-آموزش-آکوستیک-اتاق-با-هرمی

با گسترش شهرنشینی ، رشد روز افزون صنایع ، ازدیاد تردد وسایل نقلیه و ترافیک همگی ما را در محاصره انواع اصوات و آلودگی های صوتی قرار داده است.

نویزها و اصوات مزاحم تاثیرات منفی جبران ناپذیری بر روی سلامتی و عملکرد انسان دارند از جمله:

  • عدم تمرکز و کاهش بهره وری کاری
  • افزایش استرس و ایجاد مشکلات روحی و روانی
  • تاثیر بر روی عملکرد طبیعی مغز و کاهش قدرت یادگیری علی الخصوص در کودکان و نوجوانان
  • ریسک حملات قلبی و افزایش فشار خون و …

     از اینرو برای کاهش و یا از بین بردن اصوات آلاینده و نویزها در محیط های کاری و مسکونی دانش آکوستیک شکل گرفته است.

      دانش و حرفه آکوستیک روی کنترل صوت تمرکز دارد. این علم معمولا دارای مباحث مختلفی است. از جمله این موارد دو مبحث عایق صوتی و کیفیت صدا در محیط است. در زمینه عایق سازی صوتی معمولا هدف اصلی جلوگیری از انتقال اصوات می باشد.

صدا و چگونگی پخش آن

       آنچه که ما انسان ها در گوش خود به عنوان صدا می شنویم، در واقع یک نوع انرژی فیزیکی است که زمانی رخ می دهد که یک منبع لرزشی در هوا پراکنده شود. این انرژی که می توان آن را به عنوان یک لرزش معرفی کرد مانند امواج در هوا پراکنده می شود. امواج صدا که می توان آن را به امواج آب نیز شباهت داد، در واقع شکلی متفاوت از امواج آب داشته و همانند امواج کروی نامرئی ، انتشار می یابد. از آنجایی که صدا با به لرزش در آوردن ذرات هوا و یا آب گسترش می یابد با برخورد با دیوارها از بین نمی رود، حتی ممکن است برخی از برخوردها با دیوار صدا را تقویت کند و یا به شکلی آزار دهنده آن را منتشر کند.

عایق سازی صوتی

     عایق سازی صوتی به مکان خاصی محدود نمی‌شود و از دیوار مشترک منازل و آپارتمان‌ها تا عایق سازی صوتی کارگاه‌ های صنعتی و حتی عایق سازی خودرو نیز کاربرد دارد.

     عایق‌های صوتی دسته زیادی از مواد مختلف را شامل می‌شود. پشم شیشه ، پشم سنگ ،  فوم‌ها و بسیاری موارد دیگر ، عایق‌هایی هستند که سالیان سال به عنوان عایق صوتی به‌ کار برده می‌شوند. از سوی دیگر عایق‌ های جدیدی مانند « الاستومری » ؛ عایق‌ هایی هستند که اخیرا به دسته عایق‌های صوتی اضافه شده‌ اند.

عایق صدا با فوم هرمی

فوم هرمی با توجه به ساختار و شکل خود می تواند نقش موثر و بسزایی در حذف فرکانس های بالا و حذف ریورب داشته باشد. از سوی دیگر این پنل آکوستیک در ترکیب با عایق های سلول بسته می تواند نقش عایق صوتی نیز داشته باشد. فوم های هرمی جزو « جاذب های صوتی » محسوب می گردند.

جاذب‌های صوتی

     جاذب‌های صوتی  (Sound Absorbers )  همانطور که از اسم آنها پیداست ، جذب کننده اصوات هستند. از جمله پنل‌های جاذب می‌توان به : پنل آکوستیک لاین ، پنل آکوستیک تخم مرغی ، فوم های هرمی ، و ایزولاتور ( پنل دور میکروفون ) اشاره کرد.

     وظیفه اصلی این پنل‌ها حذف فرکانس‌های بالا ( High Frequency) و کاهش میزان ریورب (Reverb) است. – ریورب عبارتست از میزان انعکاس صدایی که منابع تولید کننده صدا در یک محیط مشخص از خود تولید می نمایند ؛ صداهای آزاد شده ، خودشان را به تمامی اجسام سخت و یا نرم در مقابل مسیرشان می زنند و پس از برخورد ، از آنها منعکس می شوند. اینکار آنقدر تکرار می شود تا زمانی که قدرت این انعکاس ها ضعیف شده و دیگر شنیده نشوند. –

     پنل‌های جاذب صوتی در تلفیق با عایق‌ های صوتی می‌توانند تا حدودی نقش عایق صوتی را نیز ایفا کنند. این پنل‌ها معمولا از مواد سلول باز نظیر فوم پلی یورتان ( اسفنج ) ساخته می‌شوند ؛ چرا که یکی از دلایل اثرگذاری آنها ساختار سلول بازشان است که موجب جذب امواج صوتی می‌شود. البته شکل فیزیکی اینگونه پنل‌ ها نیز با توجه به افزایش سطح جذب موجب کارایی بیشتر آنها می ‌شود. در انتخاب  پنل‌های آکوستیک باید دقت کرد چرا که هر کدام از آنها برای موارد خاصی طراحی و ساخته شده ‌اند.

آکوستیک کردن دیوار با فوم هرمی

     فوم هرمی یکی از پنل های آکوستیک حرفه ای و پُرکاربرد در زمینه آکوستیک کردن دیوارها است. بطور معمول این فوم از ابر پلی یورتان سلول باز که به شکل هرمی برش دهی شده است تولید می گردد. ساختار سلول باز و شکل هرمی این پنل موجب می گردد که  بتواند بر روی فرکانس های بالا و میانی اثر گذاری بسیار خوبی داشته باشد.

     فوم هرمی بر روی سقف و دیوار قابل استفاده است و نحوه اثرگذاری آن به نحوی می باشد که می تواند هم در کنترل روم و هم در ددروم از آن بهره برد. علاوه بر محیط استودیو، فوم های هرمی در سایر محیط هایی که مشکل ریورب و پیچش صدا دارند و یا فضاهایی که نیاز به کیفیت آکوستیکی دارند ( نظیر: سالن های کنفرانس و سخنرانی ، سینماهای خانگی ، سالن های آمفی تئاتر ، سالن های اجتماعات و…) نیز قابل استفاده است.  این پنل مانند سایر فوم های آکوستیک فابلیت نصب بسیار آسان را دارد و می توان آن را با میخ و یا چسب پاتکس به راحتی نصب نمود.

کاربردهای فوم هرمی

     فوم هرمی دارای ظاهری زیبا بوده و از موارد استفاده این فوم  که آکوستیک و عایق کاری صوتی می باشد در مکان هایی نظیر : سالن های اجتماعات ، کتابخانه ها ، بیمارستان ها ، مراکز شنوایی سنجی ، استودیوهای ضبط  ( کنترل روم و ددروم ، اتاق دوبلاژ ، استودیو رادیویی ) ، سینماها ( خانگی و حرفه ای) ، سالن های سخنرانی و کنفرانس و… کاربرد دارد.

تجیزات آکوستیکی در فروشگاه صدابرداران

     انواع تجهیزات آکوستیکی حرفه ای از جمله پنل های هرمی ابری ، هرمی چوبی و تلفیق چوب و ابر در ضخامت های مختلف و سبک با طراحی شیک و زیبا منطبق با استانداردهای روز دنیا در « فروشگاه اینترنتی صدابرداران » ارائه شده است که با چند کلیک می توانید آنها را براحتی سفارش دهید و خرید نمایید.

جستجوی کاربران برای این مطلب:

8 دیدگاه برای “آموزش آکوستیک کردن دیوار – ساده ترین روش عایق صدا با فوم هرمی”

  1. سلام من تالار دارم با سالن2300مترمربع کف سرامیک دیوار سفیدکاری سقف کاذب بدون سوراخ ارتفاع6مترموقع عروسی صدای ارگ وحشتناک توش میپیچه طوریکه صدا به صدا نمیرسه.برای آکوستیک کردن چه پیشنهادی دارید؟؟

    • سلام روز شما بخیر
      بله به دلیل قرارگیری دیوار های مسطح و سیقلی رو به روی همدیگر و متریال های محیطی اعم از سرامیک و سقف کاذب غیر پانچی(بدون سوراخ) شما دارای ریورب تام محیطی یا واخنش محیطی میباشید فلذا باعث شدت حجم صدا در صداهای تقویت شده و ایجاد گنگی و بوجود آمدن صداهای سرسام آور و در نتیجه عدم لذت از صوت وموسیقی خواهد شد. بهترین پیشنهاد ما به شما صرفا استفاده از پنل های ابزورب میباشد که بتواند واخنش محیطی را به کمترین میزان خود برساند ، برای استفاده از نوع وحجم استفاده از پنل ها بهتر است که با واحد پشتیبانی ومشاوره مجموعه در طول هفته و در ساعات کاری در تماس باشید .
      باتشکر از حسن انتخاب شما.

  2. سلام خسته نباشید من توی اپارتمان چهارطبقه_طبقه اخر زندگی میکنم و همچنین گیتار الکتریکی پیانو و کلا موسیقی کار میکنم سر صدام زیاده و همچنین صدا بیرون هم زیاده مثلا همسایه مهمون داره اینا الان اگر خونمو اکوستیک کنم تاثیر قابل توجه ای میذاره؟

    • با سلام
      شما جهت جلوگیری از انتقال صدا به ایزولاسیون محیطی نیاز دارید و اساسا آکوسیک مرحله بعد از آن است.
      باتشکر از حسن انتخاب شما

  3. سلام
    من طبقه دوم آپارتمان ۷سال ساخت هستم.همسایه طبقه بالا هرکاری میکنه چه را بره چه حرف بزنه و حتی صدای لوله های آب و همه چیز را ما که طبقه پایین هستیم میشنوییم.
    چه راهکاری برای کم کردن این صداهای مزاحم وجود دارد؟

    • سلام وقت شما بخیر،
      مشکل شما ایزولاسیون ضعیف دیواره ها و سقف و کف میباشد که توسط سازنده رعایت نشده در حال حاضر هم برای رفع آن حتما میبایست مجدد این فرایند را انجام دهید و مستحضر باشید که کاملا یک فرایند اجرایی میباشد و مشکل با نصب پنل های آکوستیکی رفع نخواهد شد.
      باتشکر از حسن انتخاب شما

  4. سلام ما مسکونی ویلایی هستین بغل خونه ما کارگاه خیاطی زدن با وجود اینکه ۱۰ سانت دیوار فاصله دادن ولی صدای چرخ خیاطی یماد روانی شدیم چیکار کنیم؟

    • سلام وقت شما بخیر
      مشکل شما ضعف ایزولاسیون محیطی می باشد و دیوارهای شما توانایی مواجه با لرزش صدای(چرخ خیاطی) آن را ندارد و به صورت کلی باید عرض کنیم که نیاز به تقویت دیوارهای خود دارید.
      برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران مجموعه صدابرداران به صورت تلفنی و یا مجازی ارتباط برقرار فرمایید.
      باتشکر از حسن انتخاب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه
صدابرداران مرجع تجهیزات آکوستیک