بروزرسانی در تاریخ 1402/04/18

مقاله-ساخت-اتاق-آکوستیک-ساده

از آنجایی که ممکن است خانه شما و یا حتا محل کارتان در جایی واقع شده که هر روز بطور مدوام در معرض اصوات مزاحم و آزار دهنده است لهذا قصد داریم در این نوشتار راه های ساختن یک اتاق آکوستیک را به شما آموزش دهیم. از منابع تولید صداهای مزاحم و اضافی که در فضای خانه و اتاق شما می پیچد و آرامش و تمرکزتان را به هم  می زند می توان به صداهای ناشی از سیستم تهویه منازل، کارهای ساخت و ساز ساختمانی، صدای کارگاه هایی که ممکن است در محله وجود داشته باشد مانند مکانیک یا آهنگری و غیره، صدای ناشی از وسایل حمل و نقل (صدای موتور هواپیما ، بوغ اتومبیل) ، صدای بلندگوی فروشندگان سیار ، سر و صدای داخل منازل همسایه ها مثل صدای تلویزیون و جاروبرقی ، سر و صدای بازی کودکان ، صدای موتورخانه و غیره.

    نگرانی و ناراحتی های عصبی و روحی ، خستگی و سردرد ، دگرگونی های دائم یا موقت در رفتار زیستی از قبیل انقباض نایژک ها و تغییر ضربان قلب ، ایجاد ضایعات در دستگاه شنوایی و دیگر اعصای بدن از پیامدهای منفی اصوات مزاحم و آلاینده بشمار می رود.

     در این مقاله راهکارهایی را به شما آموزش خواهیم داد که با بکارگیری آنها اتاق آکوستیکی داشته باشید. روش ها معمولا دو نوع می باشند: راهکارهای ساده ای که می توانید با ترفندها و ابزارهای موجود دم دستان انجام دهید و کم خرج می باشند و روش هایی که کمی هزینه داشته و نیاز به ادوات و تجهیزات اکوستیک دارد.

ساخت انواع اتاق آکوستیک

نکات مهم در ساخت اتاق آکوستیک

ساخت یک اتاق آکوستیک می‌تواند یک فرایند پیچیده باشد که نیازمند تخصص و تجربه‌ی زیادی است. در ادامه به برخی از موارد مهم در ساخت یک اتاق آکوستیک می‌پردازیم:

  1. انتخاب مکان: شما باید مکانی را انتخاب کنید که بتوانید در آن یک اتاق آکوستیک بسازید. بهتر است مکانی را انتخاب کنید که دور از صدای بلند و مزاحم باشد، بهترین انتخاب برای ساخت اتاق آکوستیک، محیطی با دیوارهای بسیار کم‌صدا و کف چوبی است.
  2. طراحی: شما باید یک طرح دقیق برای اتاق آکوستیک خود داشته باشید. این طرح شامل ابعاد، مواد ساخت، دیوارها، سقف، کف و درب است.
  3. مواد ساخت: برای ساخت یک اتاق آکوستیک، شما به موادی نیاز دارید که بتوانند صدا را جذب کنند. برای ساخت دیوارها و سقف، می‌توانید از موادی مانند پنل‌های صداگیر، فوم صوتی، یا چوب استفاده کنید. برای کف، یک لایه‌ی ضخیم از چوب با یک لایه‌ی فوم صوتی می‌تواند مناسب باشد.
  4. نورپردازی: نورپردازی در یک اتاق آکوستیک بسیار مهم است، چون ممکن است صدای ضعیف را جذب کند و باعث کاهش کیفیت صدای ضبط شده شود. بهترین روش برای نورپردازی در اتاق آکوستیک، استفاده از چراغ‌های دیمر دار است.
  5. تجهیزات: شما باید تجهیزات لازم را برای ضبط صدا در اتاق آکوستیک خود داشته باشید، مانند میکروفن، پری‌آمپ، میکسر و هدفون.
  6. نصب تجهیزات: بهتر است تجهیزات را در یک محل ثابت نصب کنید و آن‌ها را به یک کامپیوتر یا دستگاه ضبط متصل کنید.
  7. تست صدا: بعد از اتمام کار، شما باید صدای ضبط را در اتاق آکوستیک تست کنید. این باعث می‌شود که مطمئن شوید که کیفیت صوت ضبط شده در این اتاق، بهترین حالت را دارد.

چگونه یک اتاق آکوستیک ساده بسازیم؟

 بستن منافذ ورود و خروج هوا

 هر منفذی که هوا بتواند از آن عبور کند صدا را هم می تواند انتقال می دهد. کلیه منافذ موجود در سقف ها و دیوارها نظیر اطراف جعبه تقسیم های برق ، کانال ها و داکت ها ، سیم ها و هرجایی را که شئی از داخل دیوار یا سقف عبور می کند با بتونه یا فوم پلی اورتان درزگیری کنید.

درزگیری راه پله ها

راه پله ها از اصلی ترین مسیرهای انتقال آلودگی صوتی در ساختمان ها می باشند. درب ورودی از خیابان و یا پارکینگ به راه پله را با استفاده از درزبند عایق بندی کنید. با بکارگیری تعدادی درختچه در گلدان های نیمه مرتفع ٬ در محل پاگردها ٬ امکان جذب صدا را افزایش دهید.

استفاده از پرده های ضخیم

استفاده از پرده های ضخیم پارچه ای یا تورهای متراکم نیز می تواند جاذب آلودگی صوتی باشد. پرده در اصل از نظر آکوستیکی شفاف است و تنها جذب در بسامدهای میانی و بالاتر با پارچه های کرکی ریزبافت و سنگین را به ویژه هنگامی که چین دار زیاد نصب شوند، فراهم می آورد. در صورتیکه پنجره های رو به خیابان یا منبع آلودگی صدای دیگری دارید ، پنجره های آن سمت را با پرده های مذکور بپوشانید. به یاد داشته باشید انواع پرده های لوردراپه و پرده های کرکره نه تنها جاذب صدا نیستند بلکه در صورت لرزش خود عامل تولید صدا خواهند بود. کافی است خودرویی نامیزان و یا دستگاهی لرزان در کنار پرده های غیر پارچه ای روشن باشد ٬ پرده های غیر پارچه ای در این موقعیت خود عامل تولید صدا خواهند شد.

استفاده از پرده های ضخیم ارزان ترین راه برای کاهش آلودگی صدا و به عنوان یک عایق مناسب باعث کاهش ورود صداهای کم می شود. شما می توانید با پارچه های دیگری از جنس مخمل یا پشم هم این کار را انجام دهید. درست مثل پنجره های دو جداره ، پرده ها هم می تواند صدا را به صورت قابل توجهی کاهش دهد و علاوه بر آن عایقی است که باعث جلوگیری از هدر رفت گرما یا سرما در داخل اتاق می شود.

همچنین از دیگر روش هایی که می توانید استفاده کنید نصب یک پرده روی در ورودی خانه است. این پرده اگر به اندازه کافی ضخیم باشد وقتی بسته می شود تمام صداهایی که از در نفوذ می کند را می گیرد.

پُر کردن فضای خالی پایین در

شکاف یا فاصله خالی پایین در با سطح زمین را با پوشش پلاستیکی بپوشانید که عامل مهمی در کاهش ورود صدا به اتاق است. اگر فاصله در تا پایین زیاد بود اول از یک پایه چوبی استفاده کنید تا فاصله نوار پلاستیکی با سطح زمین نزدیک شود. بعد از چسباندن نوار یا زه پلاستیکی آن را به در پیچ کنید.

بکارگیری وسایل دکوری

در معماری داخلی ساختمان هم ضمن استفاده از انواع وسایل دکوری برای خروج سطوح از یکنواختی بهتر است تا آنجا که ممکن است از سطوح نرم استفاده کنید. انواع میزها، صندلی ها، کمدهای کوچک و بزرگ چوبی و از همه بیشتر قفسه های باز کتاب می توانند تا حد زیادی جلوی انتقال و انعکاس آلودگی صوتی را بگیرند.

جدا نمودن تجهیزات صدادار

جدا نمودن تجهیزات صدادار از محل های استراحت به مقدار قابل ملاحظه ای از انتقال صدا در خانه جلوگیری می کند.

استفاده از پد فرش

اضافه کردن یک پد فرش از جنس فوم متراکم یا نمد ضخیم، به طرز شگفت آوری می تواند برای از بین بردن صداهای مزاحم تاثیر گذار باشد. هرچند که آنها در واقع در بخش های بدون لغزش کمک نمی کنند و برای آن قسمت به پد معمولی نیاز دارید. علاوه براین، آنها نرم و راحت هستند و حتی از الیاف فرش شما محافظت می کنند.

استفاده از کتاب ها بعنوان عایق

برای دیوار نازکی که با همسایه های پُر سروصدا مشترک است یا حتی دیوارهایی که پشت آنها خیابان است ، کتابخانه هایی که از کف تا سقف هستند را درنظر بگیرید، یا اینکه یک یا دو قفسه کتاب را فقط در آنجا قرار دهید. همه ی کاغذها در واقع به عنوان یک عایق صوتی آکوستیک عمل می کنند.

پوشاندن دیوار اتاق با انواع الیاف پارچه ای

هر سطح سخت یا دیوار خالی در معرض سرو صدا است. الیاف ضخیم مثل پشم و پنبه سنگین وزن، به راحتی می توانند با جذب سروصدا ، موجب کم شدن و نفوذ ناپذیری آن به درون فضا شوند.

عایق کاری صوتی اتاق با تجهیزات آکوستیک

  • بکارگیری درب ضد صدا که عملکرد آن از نامش کاملا مشخص است و عایق بسیار خوبی برای سر و صدا می باشد.
  • استفاده از یک لایه انعطاف پذیرنظیر فوم منبسط شونده جهت جدا نمودن لوله ها از غلاف ها یا سوراخ هایی که از آن عبور می کنند.
  • کف و سقف در صورت عایق شدن نقش مهمی در کاهش ورود سر و صدا به اتاق را دارند. برای سقف از پنل آکوستیک استفاده کنید و برای کف هم موکت یا فرش بهترین گزینه برای عایق صوتی اتاق می باشد.
  • ترک های کوچک و شکاف ها می تواند باعث ایجاد صدا در اتاق شود. توسط سوزن مخصوص آکوستیک که به سیلانت های صوتی به فروش می رسد، تمام ترک ها و همچنین درزهای اطراف دیوارها و پنجره ها را پُر کنید. استفاده از چسب آکواریوم تمیزترین وسیله برای پر کردن این درزها و شکاف ها است.
  • از فوم های عایق صدا و پنل های ضد صدا برای عایق بندی دیوارها استفاده کنید. هر چند که پنل های اکوستیک کمی هزینه بر هستند ولی در کاهش آلودگی صوتی تاثیر موثر و چشمگیری دارند.

اتاق آکوستیک پرتابل

اتاق آکوستیک پرتابل

اتاق آکوستیک پرتابل یک ابزار کاربردی و نوآورانه است که برای بهبود کیفیت صدا و کاهش نویزهای محیطی در فضاهای مختلف استفاده می‌شود. این اتاق قابل حمل با استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های صوتی و مواد عایق صدا طراحی شده است. ساختار داخلی این اتاق از جنس مواد مرغوب و سبکی است که قابلیت جذب و تفکیک صداها را داراست.

اتاق آکوستیک پرتابل قابلیت استفاده در استودیوهای صدا، اتاق‌های ضبط، سالن‌های کنفرانس، کلاس‌های درس، فضاهای اداری و حتی در خانه را داراست. با استفاده از این اتاق، می‌توان تأثیرات نامطلوبی مانند ارتعاشات صوتی، اکوهای ناخواسته و نویزهای خارجی را به‌طور قابل توجهی کاهش داد و به ایجاد یک محیط آرام و مناسب برای صدای تمرکز شده کمک کرد.

اتاق آکوستیک پرتابل همچنین دارای قابلیت‌هایی مانند قابلیت جمع‌آوری و جداکردن از یکدیگر ماژول‌های صوتی مختلف است. این امکان را به کاربر می‌دهد تا براساس نیازهای خود، سیستم صوتی را به‌طور انعطاف‌پذیر تنظیم و بهینه‌سازی کند. همچنین، به دلیل قابلیت حمل و نقل آسان و ساختار قابل تنظیم، اتاق آکوستیک پرتابل به راحتی قابل استفاده و انتقال به محیط‌های مختلف است.

به طور کلی، اتاق آکوستیک پرتابل به عنوان یک راه حل کارآمد در بهبود کیفیت صدا و ایجاد محیطی مناسب برای فعالیت‌های صوتی شناخته می‌شود. با استفاده از این ابزار، کاربران می‌توانند لذت ببرند و در عین حال از کاهش اشکالات صوتی و ارتقای تجربه‌ی صوتی خود بهره‌برداری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه
صدابرداران مرجع تجهیزات آکوستیک