قسمت هشتم

صوت دیجیتال Digital Audio:

تجهیزات آنالوگ آرام آرام جای خودشان را به دیجیتال هایی  دادند که ارزانتر بوده و استفاده ازآنها راحت تر است و امروزه در استودیو های خانگی و حرفه ای صدای دیجیتال حرف اصلی را می زند. اما تعداد کمی از کاربران شناختی مناسب از صدای دیجیتال دارند. برای همین مقدمات این بحث را مرور می کنیم.

9 سرفصل اصلی که بررسی می کنیم:

پیشرفت دیجیتال

مبدل های دیجیتال

نرخ نمونه برداری(سمپل ریت)

بیت ریت

خطای مقداری(خطایی که بر اثر برابر نبودن بیت ریت و سمپل ریت به وجود میاید)

هیجان (دیتر)

تاخیر

زمان سنجی و تطابق زمانی

رمزگشایی AAC mp3-

 پیشرفت دیجیتال:

در ابتدا موسیقی فقط به شکل موج های صوتی منشر شده در هوا بود اما بعد ها بشر در یافت که می تواند به شیوه های مختلف آنرا شکل دهد و نگه داری کند:

 نت های روی کاغذ، سیگنال های الکتریکی، موج های رادیویی، نوارهای الکترومغناطیسی (آنالوگ).

اما در نهایت نسخه دیجیتال جای دیگران را گرفت چرا که به راحتی تکثیر و منتقل می شد و دستگاهی که این کار (دیجیتال شدن موسیقی) را ممکن می کند مبدل دیجیتال نام دارد.

مبدل دیجیتال :

مبدل های دیجیتال به دو صورت در استودیوها وجود دارند:

یک وسیله جداگانه در استودیو های حرفه ای

یک قسمت از کارت صدا یا میکسر در استودیوهای خانگی

برای تبدیل کردن صوت به کدهای باینری دیجیتال (صفر و یک) این مبدل ده ها هزار نمونه را در هر ثانیه ثبت می کند تا یک تصویر دقیق از شکل موج صوتی آنالوگ را بسازد. این تصویر کاملا ً دقیق نیست چون در فاصله های بین نمونه های برداشته شده، مبدل باید حدس بزند که موج چگونه رفتار کرده. اگر چه این فاصله ها بسیار کوتاه هستند اما به هر حال اثر گذارند.

Digital-80

در شکل بالا منحنی قرمز رنگ سیگنال آنالوگ بوده وخطوط سیاه، ترجمه دیجیتال (باینری) آن است.

نتیجه کامل نیست اما به آن اندازه خوب هست که یک کیفیت صوتی استاندارد و مناسب را بازتولید کند. اما اینکه تا چه حد این کیفیت مناسب خواهد بود به مقوله بعدی یعنی نرخ نمونه برداری بستگی دارد:

نرخ نمونه برداری( سمپل ریت ):

به این تصویر با دقت بنگرید:

sample-rate

همانطور که می بینید:

نرخ نمونه برداری بالاتر با نمونه های بیشتری که در هر ثانیه برمی دارد:

اطلاعات واقعی خیلی بیشتری جمع آوری می کند.

مبدل حدس های بسیار کمتری (درباره رفتارموج صوتی) می زند.

تصویر بسیار نزدیکتر و واقعی تری از موج صوتی آنالوگ ساخته می شود و در نتیجه اینها، مطمئناً کیفیت صوتی بهتری به دست خواهد آمد.

حالا نرخ های متداول نمونه برداری در موسیقی حرفه ای را بررسی کنیم:

  • 1 kHz (سی دی صوتی )
  • 48 kHz
  • 2 kHz 
  • 96 kHz
  • 192 kHz

بر طبق تئوری نمونه سازی نیکوئیست شنون 44.1 پایین ترین نرخ استاندارد است. موج صوتی که انسان قادر به شنیدن آن است بین 20 تا 20000 هرتز است و یک نمونه برداری اگر بخواهد شکل موج را به درستی نمایش بدهد باید حداقل دو نمونه از هر چرخه (سیکل) موج را بردارد تا بتواند هم بالا و هم پایین موج را بازسازی کند. پس با یک حساب ساده می بینیم که ضبط فرکانس 20000 هرتز با دو نمونه در هر سیکل ما را به عدد 40000 نمونه در ثانیه (40k) می رساند و نرخ نمونه برداری سی دی صوتی کمی از این حداقل مورد نیاز بالاتر است.

loc_eps_aliasing_effects

نرخ نمونه برداری هزینه خود را دارد. وقتی نرخ نمونه برداری را بالا می برید کیفیت صوتی بالاتر می رود که به هر حال رایگان نخواهد بود.

 هزینه های مربوط شامل:

پردازش بالاتر و لود کردن سخت تر

قطعه های کمتر

فایل های صوتی با حجم بالاتر

استودیوهای حرفه ای نرخ نمونه برداری بالاتری دارند چون دستگاه های با کیفیت تری دارند. در بسیاری از استودیوهای خانگی نرخ 48 را برای کار انتخاب می کنند.

امید است که از این قسمت استفاده کافی را برده باشید.در قسمت های بعدی با صدابرداران همراه باشید…

منبع : ehomerecordingstudio.com

ترجمه : میثم موخر

گردآوری : صدابرداران

جستجوی کاربران برای این مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه
صدابرداران مرجع تجهیزات آکوستیک