قسمت چهارم

این روزها نرم افزار بخش جدا نشدنی هر استودیویی است چه حرفه ای و چه خانگی .

     در استودیوهای خانگی نرم افزارها به شما این اجازه را می دهند که هزینه تولید موسیقی خود را به پائین ترین حد ممکن برسانید.

     هرچه میگذرد کامپیوترها خود را توانمند تر کرده و جای پایشان را محکم تر میکنند پس باید بر نرم افزارها تسلط یافت. چرا که با نرم افزارهای گوناگون ساخت موزیک با کامپیوتر بسیار تخصصی شده و برای مهارت یافتن در آن باید تلاش کرد. امکانات اصلی نرم افزارها را با هم مرور می کنیم:

راهنمای اولیه تازه کاران برای ساخت موزیک به وسیله نرم افزار:

DAW:

     در ابتدا باید پایه همه نرم افزارها را بشناسید: نرم افزار DAW که مخفف Digital Audio Workstation  است. این نرم افزار پایه ای است که شما ضبط ، ویرایش ،تنظیم و میکس قطعه موسیقی تان را به وسیله نرم افزارهای دیگر بر روی آن انجام می دهید.

پلاگین ها :

      از هر مدل DAW  که استفاده کنید چندین دسته نرم افزار یکپارچه دیگر را نیاز دارید تا به اهدافتان برسید .این نرم افزارها را پلاگین می نامند. پلاگین ها برای انجام تغییرات خاص در یک آهنگ به کار گرفته می شوند. پلاگین ها زمان تولید یک اثر را کاهش داده و امکانات زیادی را در اختیار کاربر قرار می دهند. چند دسته اصلی از پلاگین ها وجود دارد:

ابتدا سازهای مجازی :

    بسیاری از افراد توانایی خرید چندین ساز را ندارند و باید راه مطمئنی یافت که بتواند صدای مشابه ای درزمان های مختلف دراختیار کاربران بگذارد. راه مناسب استفاده از سازهای مجازی است (در ایران این نرم افزارها به VST مشهورند) این نرم افزارها اگرچه در ساختن صدای بعضی سازها کمبود دارند (مثل صدای گیتار) اما در عوض صدای بعضی سازها را بسیار عالی عرضه می کنند (همچون صدای پیانو و درام).

نکته خوشحال کننده هم این است که اگر توانایی نوازندگی کاربر چندان بالا نباشد نرم افزار به او کمک های زیادی می کند مثلا ً با امکان ویرایش های دقیق ضعف های او را می پوشاند و همانند نوعی تقلب نتیجه را بهتر می کند.

دسته بعدی  نرم افزارهای ویرایش:

این روزها خیلی ها از این انتقاد می کنند که موزیک ها بسیار دست کاری شده اند و این به دلیل آن است که نرم افزارهای ویرایش بسیار پیشرفت کرده اند. به هرحال چه بخواهید چه نه، نرم افزارهای ویرایش آمده اند که بمانند و اگر مسئولانه از آنها استفاده کنید سلاح بسیار مفیدی برای استفاده شما خواهند بود.

دو نرم افزار ویرایشی که به شما معرفی می کنیم:

ویرایش زمینه ای (Pitch Editing):

      اکثر ما آن را با نمونه مشهورش می شناسیم: اتو تیون( Auto-Tune ) که احتمالا ً معروفترین و زبانزد ترین نرم افزار همه دوره ها بوده و هست. اتو تیون به شما این امکان را می دهد که صدای خواننده ای که فالش می خواند را با دقت بالایی اصلاح کنید، اگرچه بسیاری با آن مخالفت می کنند اما این انتخاب شماست که از آن استفاده کنید یا نه٬ به هر حال این حقیقت را نمی توان کتمان کرد که بسیاری از ترانه های مشهور با اتو تیون اصلاح گردیده اند.

ویرایش زمانی :

      این نرم افزار اکثرا ً بر روی خود DAW  ها وجود دارند. ساده ترین کاری که این نرم افزار انجام میدهد این است که به وسیله آن می توانید نت های مشخصی از یک قطعه را که مشکل زمانبندی دارند حذف کنید و از جای دیگری آنها را جایگزین نمایید. این روش که برای صدای سازهای زدنی( سازی مثل درام ) مفید است به درد سازهایی که صدای مداومی دارند نمی خورد (مثل گیتار الکتریک) برای این سازها روش جایگزین جدید بسیار بهتر کار می کند: روش کشیدن زمان (Stretching Time) با برنامه نویسی های پیشرفته این روزها شما می توانید بخشی از صدا را فشرده یا کشیده کنید بدون آنکه به تیون آسیبی وارد شود.

روش معروف دیگر در این زمینه که اکثرا توسط فعالان موزیک الکترونیک استفاده می شود (هماهنگی بیت – Beat Matching ) است. این روش به شما امکان استفاده از ضرباهنگ (تمپو) یک آهنگ برای یک قطعه جدید را می دهد و با استفاده از آن شما می توانید ترکیبات مختلف خلاقانه ای از تمپوها را به وجود بیاورید.

امید است که از این قسمت استفاده کافی را برده باشید.در قسمت های بعدی با صدابرداران همراه باشید…

منبع : ehomerecordingstudio.com

ترجمه : میثم موخر

راهنمای فوق حرفه ای راه اندازی استودیو خانگی قسمت دوم

راهنمای فوق حرفه ای راه اندازی استودیو خانگی قسمت سوم

راهنمای فوق حرفه ای راه اندازی استودیو خانگی قسمت چهارم

راهنمای فوق حرفه ای راه اندازی استودیو خانگی قسمت پنجم

راهنمای فوق حرفه ای راه اندازی استودیو خانگی قسمت ششم

راهنمای فوق حرفه ای راه اندازی استودیو خانگی قسمت هفتم

راهنمای فوق حرفه ای راه اندازی استودیو خانگی قسمت هشتم

راهنمای فوق حرفه ای راه اندازی استودیو خانگی قسمت نهم

راهنمای فوق حرفه ای راه اندازی استودیو خانگی قسمت دهم

گردآوری : صدابرداران

2 دیدگاه برای “راهنمای فوق حرفه ای راه اندازی استودیو خانگی۴”

  1. با سلام
    من تازه شروع به استفاده از گاراژ بند كردم ، براي ضبط وكال نياز به برنامه جانبي ديگه ايي مثل VocaLive داريم؟؟؟
    تشكر

    • سلام روز شما بخیر
      با هر نوع نرم افزاری میتوانید به نتیجه دلخواه خود برسید کهالبته پیشنهادما همیشه کیوبیس بوده وخواهد بود…
      متشکریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه
صدابرداران مرجع تجهیزات آکوستیک